Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Cyklister utan belysning på cykeln

Cyklister utan belysning på cykeln

Jag läste just inlägget om cyklister på övergångsställen. . Jag släpper bara fram de som kliver av och leder cykeln. .

Men en annan sak när det gäller cyklister är att de allra flesta numera inte har någon belysning på sin cykel. . Nu när det är mörkt under minst hälften av de timmar man är vaken och ute och kör på gator och vägar har jag studerat det här problemet och jag har bara sett en som hade rött lyse bakåt. . Inte en enda cykel med lyse både fram och bak. . Och de senaste dagarna har jag kollat minst 50 cyklister. .

Jag vet inte om det beror på att ( så vitt jag kunnat se ) det numera nästan inte finns en enda cykel som har dynamo. . Det är nog mest batteridrivan lysen som gäller numera. . Och förmodligen ids dom inte byta batterierna när det är dags. . Eller också är det alltför lätt att stjäls batterilysena. . Jag vill minnas att mina barn hade ( åtminstone framåt ) en batteridriven lampa som man tände och släkte med en lite knapp. . Den var lätt att ta loss från lamphållaren ( om man nu kom ihåg att göra det ) när man lämnade cykeln ute på en allmän plats.

Samtidigt är det ju samma sak här som när det gäller så många andra områden att poliserna uppenbarligen "skit---" helt i att göra något åt detta problem. . Dom lär ju ha varit ute de senaste dagarna och kollat hur många som har druckit ett glas glögg bara för att man tydligen hade en drive om detta i EU. . Annars skulle de inte ha gjort detta heller. . När jag växte upp fanns det poliser som var ute och gick på gatorna och det stoppade cyklister som inte hade belysning. . Men det är ju gud bevars 50 år sedan. . Numera ids de inte ens kliva ur bilen utan vevar på sin höjd ner rutan.

Är det någon mer som har någon synpunkt i detta ämne ?

. .
Antal svar på detta inlägg: 7
Men det kostar om polisen skulle kolla 500:- fram + 500:- bak, då ljus saknas.
Nyare modeller så finns det inbygd dynamo i framnavet och som inte ger samma känsla av motstånd för att det är på kopplat.

Tyvärr så får vi ju inte andvända blinkande rött ljus bakåt på cyklar. Dessa blinkande ljus upptäks bättre när man kommer bakifrån å det är helmörkt.

Övrigt om Cykellyse kolla: http://www.ntf.se/konsument/reflexer/default10101.asp
Får nog ta och cykla till Sandviken en tur igen, så @axe får se en cykel med lyse fram och bak och reflex på båda hjul!
Har dubbdäck fram och bak i väntan på vintern, som hälsar på i helgen som snarast.
Nog är vi några få som provar sköta oss.
Du har alldeles rätt axe. Det värka som cycklistern utan lyse aldrig har kört eller åkt bil. Dom vet tydligen inte hur farligt dom lever.
bravo
Annons
Det bästa vore nog om man förbjöd cyklister och fotgängare , dom är ju bara i vägen för bilisterna
Vargo, vad gör du på gång- och cykelbanor med bilen
Vilken bil?
"Det bästa vore nog om man förbjöd cyklister och fotgängare , dom är ju bara i vägen för bilisterna "
Eftersom du skrev så så antog jag att du har bil. Annars förstår jag inte logiken i ditt inlägg.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem