Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Aktivitetsfältet

Aktivitetsfältet

Min dator (Windows XP) är ibland men speciellt i starten väldigt sen med att ta fram ex.vis MINA DOKUMENT. Här kommer frågan: varför kan inte datorn i aktivitetsfältet direkt visa vad jag önskar få fram. Och varför frågar jag detta, jo när jag tryckt fram MINA DOKUMENT händer ingenting och ingenting och ingenting. Ja nu har jag inte belunn längre utan försöker ånyo ta fram mina dokument, fortfarande händer ingenting så jag försöker igen. Så helt plötsligt händer det hela aktivitetsfältet blir fullt med MINA DOKUMENT och inte nog med det de går inte att släcka ned dem. Ibland är de skyddade ibland skall man välja om man vill avbryta osv. Jag försöker på möjliga och omöjliga vis bli kvitt dem och när jag till sist lyckas så kommer jag inte ihåg på vilket sätt jag gjorde.
Men tillbaks till frågan varför tänds inte direkt aktivitetsfältet med Mina Dokumnet då vet jag ju att datorn håller på med mitt önskemål.
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Din dator är för slö?
Det kan vara att för många program/processer startas automatiskt när du startar datorn. Då blir datorn extra slö precis i starten och sedan fortsätter den vara slö(men inte lika mycket) eftersom programmen fortfarande är igång.

Annars är det troligt att det är som Rob säger, för slö dator. Långsam processor, för lite RAM-minne, liten hårddisk som kanske också behöver defragmenteras.
För att hålla koll på vad som startas automatiskt, använder jag "Startup Inspector for Windows" http://www.windowsstartup.com/ ett gratisprogram där man mycket enkelt kan välja/välja bort sådant som man verkligen vill ha igång. Kortfattade förklaringar och länkning till Google finns också.

Det som är igång när datorn startats, kollar jag i aktivitetshanteraren. Därifrån går det lätt att stoppa oönskade processer.

I övrigt instämmer jag med föregående.
Annons
För varje musklick "=kommando" du gör lägger sig det i RAM minnet som då kommer utföra dessa i ordning.
Alltså!!!
Det går inte fortare att klicka 100000ggr ! Ett musklick räcker, sen är det bara att vänta, eller köpa mer RAM minne.
Det kan i vissa fall hjälpa om man flyttar det virtuella minnet (en del av hdd som datorn använder då RAMminnet är slut)

RAM=Random Access Memory=Arbetsminne
Ett datorminne glömmer inte av saker du har lagt i minnet, därför kommer den utföra ALLA kommandon man ger det. Vilket kanske leder till frustration och irritation

När datorn väl är igång så kolla nere vid klockan
Hur många ikoner är det där?
Där lägger sig en del program som startas vid UppBOOT av datorn, alltså program som har lagts till för att starta då Windows ska starta. Många, och då menar jag många program är totalt onödiga att starta upp vid Windows.
Eftersom du själv kan och kommer starta dem NÄR DU behöver dem, inte när datorn el. windows vill.
Tex så behövs inte följande program startas då du startar datorn. Dessa kan du starta manuellt då du ska använda dem.
Winamp
Quicktime
MSN messenger
mm
I aktivitetshanteraren ser man alla processer man har igång, många behövs men inte alla. Nu ska man inte stänga av hur som helst utan kunskap men vet man med sig om att ett program inte hör till windows och man inte använder det så är det bara att stänga skiten
Bra skrivet Huck, ibland glömmer man att det är många som inte vet det vi andra tycker är självklart. Man glömmer att man själv inte visste detta i början.
Tack för svaren jag fått.
En sak som jag inte fått något tydligt svar på är. Jag startar datorn och väntar tills den är klar för mina kommandon. När jag givit ett kommando, och här kommer min fråga: varför visas inte direkt i adressfältet mitt kommando, det visas först när kommandot är verkställt.
Programmet visas i aktivitetsfältet när programmet är laddat och klart, alltså inte under uppstarten. Det är konstruerat så och varför kan åtm inte jag ge något svar på.
Man kan väl likna det vid att köra in gräsklipparen i garaget, den syns inte i garaget förrän den är inkörd där, alltså den syns inte i garaget när den är på väg dit.

Har ingen aning om varför jag använde en gräsklippare som liknelse
Seggre95!

Dina frågor börjar bli mer kryptiska och utan sans och balans. Utan att
du tar illa upp, så tvivlar jag på att vi kan stå till tjänst. Har kollat på
Hudiksvall, och där finns Seniornet. Du måste nog kontakta dem för att
få mer grundläggande hjälp.

Det är svårt att hjälpa dig denna vägen.

www.seniornet.se/browse.jsp?id=04_07&cikkid=1939 - 36k

Tompaxox! Varför syns inte gräsklipparen när den är på väg in i garaget.
Går den så fort. Ha,ha!

leiake, min gräsklippare går så fort att den syns överallt hela tiden, lite fortare så slocknar ljuset...
Seggre95 det är för att allting läggs på stacken och stacken kör FIFO och då när det blir kommandots tur så startas först huvudtråden och och den sätter igång allting och laddar in det som ska laddas in och det hamnar ju på stacken. Så den väntar på att den tråden ska köras färdigt så att den kan läggas till poolen igen och då fortsätter den med att ladda ny atrådar som ska läggas på stacken tex GUI tråden men även dne läggs på stacken sen är det flera widgets som ska laddas upp i GUIt och även det måste ta en tur igenom stacken.

Så sen när det är färdigt då kan du börja tuta o köra.

Där fick du en väldigt enkel beskrivning av vad som händer.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem