Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Ändra till FiberLan

Ändra till FiberLan

Hej , jag har fått ett erbjudande från Telia att gå över till Lan anslutning isäller för att ha DSL , tycker att det vore gott att slippa lite doser å sladdar osv ,, undrar om nån annan har Lan från Telia och om det fungerar bra ? det jag har hört iaf så är det mycke bättre me Lan anslutning , sen undrar jag oxå hur stor är skyllnaden på 2 Mbit/s och 10 Mbit/s har 2Mbit/s just nu å det är ganska ok men ibland så är det lite trögt .

Sen är det ju det här me att vi har Router så hur ska jag göra när jag ska koppla nätverkssladen behöver jag stänga ner routern å datorn eller är det bara att dra ut den från modemet å koppla till väggen så att säga *S*

Tack på förhand
Antal svar på detta inlägg: 7
Jag skrev nog lite otydligt men iaf så handlade det om statsnät som det egentligen heter å det får jag i gång nästa onsdag .. så det är fixat
Det är bara att plugga in kabeln i routern och skriva in de nya ip,gate och dns-adresserna. Kan inte tänka mig annat
Skillnaden är 8Mbit/s 4ggr snabbare än vad du har nu
DU kommer märka det, förhoppningsvis

Bara å tuta å köra
Hej Huckleberry , men du den är redan i routern *S*,, iaf så är den stora frågan nu om min röda nätverkaskabel funkar i nätverksuttaget , enligt en vän så måste jag ha en vit nätverkskabel men va tusan spelar färg för roll ? den kabeln fäljde me när jag fick ADSL modemet så det är väl bara nåt fabrikaten fixade till färgen asså*S*, nä men allvarligt måste jag köpa en ny nätverkskabel som är vit ? vi har en sån men den behövs till den andra datorn , Tackar för svar å hjälp :)
Annons
Bea!

Om du blir kopplad till stadsnätet så får du tre hål i väggen. Då måste du ha
en kabel som går att skruva fast. Lugna dig så får du säkert instruktioner.
Dom bifogar säkert en kabel som passar.

Vi löser dina problem.
Nej Nej det är inte 3 hål i väggen utan för nätvekskabel , det uttaget finns redan det fixade dom tidigare i år men har inte fått i gång det förren nu å det är Telia som har hand om det , så inga tre hål *S*, när jag pratade me Telia igår så kunde dom koppla upp mig me en gång men då jag är osäker på den nätverkssladden så ville jag vänta .

Tack för all hjälp
Den kabeln du har till din nuvarande uppkoppling funkar bra. Så ta den, koppla in skiten i väggen och sen routern och så är det bara å köra.
En sk. RJ-45 kabel

Jag har en grå kabel och kan berätta att de även finns i blått, rött och grönt. Så färgen spelar ingen roll, det är innehållet som är viktigt
Korsad el. rak kabel har olika funktioner
Tack så hemskt mycke Huckleberry *L* då är det ju så som jag har trott å sagt hela tiden till min vän, färgen spelar ingen roll

Blir spännande att se nästa vecka hur det fungerar och att det gör det oxå

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem