Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Nätverk

Nätverk

kan man bygga upp ett nätverk över nätet ock flytta filer mellan två datorer och isåfall hur
Antal svar på detta inlägg: 6
ryen76 , du får förtydliga dig vad du menar med nätet.

menar du att du vill koppla upp dej mellan två datorer som befinner sig fysiskt ifrån varandra, tex mellan två kompisar så är svaret ja.

eller med två eller flera datorer i samma nätverk , ja

hindren för detta ut mot andra, är brandvägg, och routrar.
som måste var med och prata med varandra.

och sedan vilken typ av överföring man vill jobba med.

i eget nätverk , räcker det med fil och skrivardelning, och dela ut den katalog som man vill dela
eller med samba om man har olika OS i nätverket tex Linux och windows.

i överföring mellan parter via internet så vill man ha lite säkrare överföring
där kan man använda sig av ftp eller tunla sig via ssh
ok skrev nog lite luddigt jag menar mellan två kompisar som inte befinner sej i närheten av varandra
jag skulle rigga up en ftpserver på en maskin och öppna upp en port (portforward) i
routern så att andra kan logga in på den via internet
Filezilla är en swit som har både server och klient
kör ni XP pro eller w2k ,w3k så har ni förmodligen en ftpsever som ligger vilande. som ni kan använda redan, med lite konfigurerning.
att nå servern kan ni sedan göra via IE eller FF
Annons
Jag lånar denna tråden lite eftersom jag fick en fundering nu när jag läste den...
Skulle man inte med gemensamma krafter kunna skapa ett gör-det-själv-arkiv på IS där medlemmar med adekvata kunskaper skriver ner steg för steg (och kanske även med bildillustrationer) hur man gör olika saker. Till exempel som i detta fallet, hur man sätter upp ett nätverk enligt Göckes modell här ovan. Det skulle kunna bli en jätteresurs tror jag.
Samtidigt kanske det inte är riktigt så enkelt med tanke på att alla har olika utrustning. Men det var som sagt bara lite brainstorming med mig själv och kanske lite Off Topic vilket jag ber om ursäkt för...

Moderator kan väl om det är behövligt flytta inlägget till lämpligare tråd..

Gott nytt år!
eftersom ni är två stycken som ska köra så vore en VPN tunnel inte helt fel då det även innebär säker överföring vilket inte ftp är, men det betyder även att era branväggar/routrar/gateways vad ni nu har måste ha stöd för VPN tunlar.
Det där har jag redan lagt som förslag i en annan tråd andreas, var nog ett par månader sen, men har ännu inte fått någon respons på det hela...ja förutom från leiake förstås...han är med på det mesta.

Då jämförde jag med ett IS Wikipedia...vi kan ju hoppas på att det blir av, för det vore en riktigt bra resurs...

//Breeze

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem