Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Elkostnad

Elkostnad

Är det någon som räknat på hur många kW datorn förbrukar per timme och vad kostnaden blir/dygnet?
Antal svar på detta inlägg: 9
här har de lekt med ett exempel
http://www.hig.se/aa/it/energiexempel.html

och den räknaren de nämner i exemplet
http://www.computerpowersaver.com/calculator.asp
Tack Göcke!

Det förklarar varför min elräkning stigit sen jag blev pensionär och är hemma, med datorn på hela dagarna.
det måste vara mer som förbrukar el, när du är hemma mer.
spis och lampor är nog på mera.
Annons
Hej!
Om datorutrustningen drar 100 Watt i påslaget läge.
Och att kW priset är 0.9 kr.
Och utrustningen är påslaget 24 timmar per dygn.
Så blir kostnaden per dygn , 24 x 0.9 kr / 10 = 2,16 kr

Om utrustningen drar 200 Watt så blir det 4,32 kr / dygn
O.S.V.

Om du har eluppvärmning hemma då har du lite bonus.
Jag har elvärme och behöver inte ha något värmeelement påslaget i rummet där datorn står. Det vill säga datorutrustningen avger den värme som behövs till det rummet när den står påslagen.

Tack Torvar!

Att gå i pension o sänka sin ekonomi med några tusenlappar/månad gör att man få bli uppmärksam på vilka nöjen man ska tillåta sig, beroendet av datorn blir nog svårare att minska ner på.

Göcke har naturligtvis rätt i att det drar mer när man är hemma hela dagarna, men jag kan berätta att jag fick tillbaka några hundralappar från Dalakraft så dom hade nog debiterat mig för mer kw än jag förbrukat.

Har en kw-mätare som jag har i kontakten där jag tar ut ström endast till datorn (Window XP). Oj då jag glömde av en 40 wattslampa. Kw-mätaren satte jag dit någon gång mellam den 10-15 december 06. När jag såg ditt inpass läste jag av mätaren och den visade på 8,68 kw. Jag är pensionär och sitter framför datorn i både tid och otid, men tycker nog man på sin lilla pension klarar den utgiften
Jag hoppas du har rätt Seggre! Det är väl förmodligen inte enbart datorn som drar ström, det varnas ju för att platta skärmar drar mer än lcd oxå.
Hmm, är inte Lcd en plattskärm...............
Varför har folk så svårt att ta åt sig av nformation som delges ?

Plasma och LCD skärmar drar inte olika mycket ström!!!

Dom är, tvärtom av vad folk tror, kompatibla vad gäller strömåtgången.

Så här ligger det till, för sista gången.

När konsumentverket eller annan statlig / kommunal instans skall mäta strömåtgången på en TV apparat, så mäts denna åtgång vid speciella omständigheter.

Den omständighet, helt vit bild, är då en traditionell TV / Plasma / LCD drar mest ström.

Men.....

En traditionell TV drar "nästan" lika mycket ström hela tiden, eftersom den är uppbyggd av ett högspänningsmatat bildrör.

En LCD drar också "nästan" lika mycket ström hela tiden, eftersom den har ett konstant bakgrundsljus "lysrörsliknande"

En Plasma däremot drar lite mera ström än LCD vid helt vit bild, men å andra sidan mycket mindre ström vid mörkare bilder! Varför ?

En Plasma TV är uppbyggd av gasfyllda celler ( Pixlar ), som man matar med spänning, och beroende av spänning så genereras olika färger /ljus i dessa gasfyllda celler. En helt vit bild betyder m.a.o att man måste mata full spänning till cellerna, medans en helt mörk bild betyder att man inte matar fram någon spänning alls. Således så är en Plasma TV mycket varierad i sin förbrukning av ström, och enligt dom tester som har gjorts på "levande bilder" så drar LCD och Plasma mer eller mindre samma ström.

Vänligen informera dom fel underättade i din närhet, så att man slipper höra denna skröna mer i sin omgivning......

// x

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem