Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Spel, mobil och teknik

DVD-inspelare m hdd

DVD-inspelare m hdd

Har nu köpt surroundanläggning (6.1) och skall komplettera med spelare. Skulle behöva lite input på rubr artikel. Vad att tänka på vid val av apparat etc. Skulle tro att 160 Gb räcker. Kommer att använda den till "vanlig" cd också i ljudanläggningen. För WAF är silverfärg att föredra... Prislapp 3000-5000 borde räcka, är inte nån hifi-nörd...

Tacksam för lite synpunkter
Antal svar på detta inlägg: 7
Dom enda synpunkter jag har, och kan ge dig är att hålla dig till beprövade fabrikanter, såsom Pioneer, Philips, Sony, m.fl....

För dom pengarna så har du en del att välja på, och det du i första hand borde fundera på är vad du vill att den skall klara och inte ?

HD-TV ?
HD-DVD ?
Utgångar ? Scart RGB, Komponent, HDMI ?
Digitala utgångar, Koaxial eller Optisk ?
Skall du köra hemmabio ?
När planerar du att byta TV, och till vad ?

Lite praktiska tankar helt enkelt, så slipper du stå där sen med något som du egentligen inte vill eller behöver ha längre...

// x
Vilken djungel av prylar...

Kanske nån kan vara lite behjälplig...

FireWire, vilka prylar ansluter jag via detta?

Om jag vill spela in från satellitmottagaren räcker det med scartanslutning? Får man tillräckligt den vägen för att dra nytta av dolby-surround eller DTS och allt vad det heter?

Eller är det bättre att koppla sat-mottagare via receivern till DVD:n?

I receivern har jag optisk ingång (Yamaha RX-V459) är det att föredra att ansluta via detta framför koaxial?

Kan man koppla in sig på LAN hemma och köra filmer från datorn? Eller går man bäst via att bränna DVD?

Eller kanske jag ska satsa på att köpa ny satellitmottagare med inbyggd HDD eftersom jag endast ser TV (både viasat och CD) den vägen.

Har ingen HD-TV än och har inte funderat nämnvärt på att skaffa än på ett tag (inom detta året). Duk och projektor är inget jag kommer att satsa på. Men om man nu ändå ska köpa en DVD så vill jag ju att den ska klara att spela in i HDTV för framtida bruk.

Det väcks ju fler frågor ju mer man vet.. (som livet i allmänhet) :)

Känns som om alla finesser på DVD:erna inte behövs samt vissa tycks ju finnas på receivern oxo.

Tacksam om någon kan klara ut begreppen lite...
Ojdå... Många frågor, men jag skall försöka att reda ut det mesta av dom för dig, men mycket av dina beslut kommer ju att baseras på ställningstagande från din sida... Vad du behöver och inte....

HDTV - Kommer i realiteten inte vara std förrän tidigast 2010. Först då behöver du köra bild och ljud via HDMI kabel eller likvärdigt för att tillgodose dig HDTV när du spelar in..... Scart fungerar bra för att spela in DD ( Dolbydigital )...

Firewire - är en anslutning som överför data. 2 std finns för närvarande, en som klarar 400MB/s och den andra ligger på 800MB/s, som jämförelse kan nämnas att USB ligger på ca 480MB/s. Detta används i första hand på datakomponenter, och inte på hemelktronik

Att koppla in sat-mottagaren via först. är en utmärkt idé, men då skall din förstärkare helst vara utrustad med HDMI växel, för att säkerställa framtida funktion. Då kan du också med hjälp av förstärkaren välja att spela in en ingång, samtidigt som du tittar på en annan ( Kolla på modell för mer info )

Min erfarenhet är att en optisk ingång är att föredra, då en coaxial ingång är mer utsatt. Kvalitetsmässigt skall det inte spela någon större roll. Bra kabel vid Coax är dock att rekommendera.

Att köra filmer via datorn kräver inte så mycket, men du skall ha en enhet ( DVD elr. först elr. annat ) som är förberedd med nätverksuttag eller USB för att ansluta en trådlös alt trådbunden koppling mot datorn.

Att ha HDD´n inbyggd i satellit mottagaren är ju en fördel eftersom du får hela funktionen integrerad i en enhet, och behöver endast jobba med ett gränssnitt vid inspelning/avspelning.

Vet inte om jag klarat ut begreppen eller komplicerat det för dig, men det är mycket som man skall ha koll på, och det är mycket info att hantera....

Tänkvärt är ju också att DVD kommer snart att ersättas av antingen HD-DVD eller Blueray, och det kanske du vill ha framöver ?

Mitt råd blir därför att köpa en HD-TV förberedd sat.mottagare med HDD inbyggd, då har du säkerställt framtiden rent bild/ljud mässigt på den sidan, sedan så får du väl uppgradera din DVD framöver istället....

// x
Annons
Känns det inte lite si och så att köpa en DVD-recorder nu när Blu-Ray och HD-DVD kommer?

Blu-Ray ska ha stöd för inspelning redan från start vilket inte HD-DVD har. Och så rymmer Blu-Ray dubbelt så mycket
Tack Xenix, jag var själv oxo inne mer på sat.mott. med hdd. Där infann sig ju nästa problem. En som tar både conax och videoguard och har dubbla tuners. Väntar på svar från satellitproffsen om vad jag bör välja utifrån min horisont.

En grej är ju när man börjar titta på allt som finns så ser man inte de enkla lösningarna utan man snärjer lätt in sig i alla system och kodsystem på både video- och audiosidan.

Den gamla dvdholken jag har får hänga med ett tag till och genom att välja sat utr med hdd eliminerar man ju ett knippe med frågor och problem och gör det hela myckelt enklare :)

för hjälpen
Sådär, då var jag klar :)

Det blev en relook 400s till systemet. Hade sedan tidigare en dvd-spelare som klarar det mesta (Thomson dth255). Relook 400s har dubbla tuners och hårddisk. Var inne lite på dreambox 7025s men tyckte att relook har vad jag behövde till en bättre peng (2890,-). Blev riktigt nöjd med paketet från Proson och Yamaha. Tycker jag fick rejält med ljud för pengen (5500,-) Speciellt nöjd med "nattläget" på systemet där jag har riktigt bra surroundljud med klart och tydligt tal men utan att väcka familjen.

Vill bara flika in att Firewire sitter också ofta på videokameror...kan vara bra om man har för vana att titta på sina alster direkt i TV från kameran

Men oftast läser man ju över filmen till datorn och redigerar den innan man bränner en DVD och sen kikar på sin amatörvideo.

//Breeze

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem