Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

SL

SL

Jag stockholmare åker bil sedan ett par år. Har med förfäran sett hur priset på sl ökat samtidigt som servicen inte ändrats alls. Jag vet att i jämförelse så är det det "billigt" med bara 600kr i månaden för att åka jämfört med andra delar av landet, men vad har motiveringen varit? Har trafikanterna fått det bättre eller är det kommunkassan som vill mjölka oss på ännu mer pengar? vad gäller med sl:s konstiga regler om zoner då? för vem är dom gjorda? Står man mellan gränser, som jag gjorde häromdagen när jag hade(o)turen att åka t-bana, så betalade jag nästan dubbelt så mycket för att åka två stationer åt det ena hållet än det andra!!!
Alla dessa spärrvakter som dubbel och ibland trippelkollar trafikanter? Är det verkligen lönsamt att få dom att betala deras löner med höjningarna?
Jag är trööött på sl trots trots att jag sällan åker med dom.

Finns det nån som tycker som jag eller älskar alla SL?

En som åker bil hellre än att bli trakasserad av sl-kontrollanter
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Det är förbannat jävla dyrt...
Pesionärer får ju fortfarande rabbat på sin kort vet inte exakt hur mycket det är... medans studenter som alltid har mindre pengar att leva på måste betala fullt pris... den rättvisan kan jag inte förstå... Just ja glömde vi studenter fick ju en höjning på studibidraget på 200kr i månaden nu vid årsskiftet samtidigt som de höjde månadspriset på månadskorten...
Ja nu fick vi ju väldigt mycket glädje av de 200kr där hälften fick gå till att betala kontrollanterna som springer runt...
jag jobbar inom SL. Kör tåg.
Varje dag ser man personer som bara går förbi biljettluckan och skiter att visa upp biljett.
Ja det har väl ingen, och vill inte köpa en. Jag kan förstå det då det kostar en slant.
Jag personligen önskade att det var gratis kollektivtrafik som det finns i andra kommuner i Sverige. Man kan höja kommunalskatten med 1 krona så skulle detta vara möjligt tror jag.

Då kan man ställa bilen hemma och utnyttja kommunaltrfiken, buss,tåg,tvärbana,tunnelbana mm.

Utan kontrollanter idag så skullle alla skita i att betala och det kan ju inte vara lönsamt för sl.
Tänk om alla bara gick förbi på bio:n och inte löste biljett. Skulle SF eller Sandrews bara se mellan fingrarna och låta företaget gå åt helvete ekonomiskt....knappast.

Jag har med kört buss och folk är så satans snabba med att flascha upp kortet (upp o ner) så man hinner inte se det o ska man säga något så blir man bespottad eller så springer personen in i bussen o skiter att förstå svenska.

Skulle de bete sig så i en Taxi...knappast. På arlanda visar man upp sitt pass lungt o fint, i stockholm på buss,tunnebana så springer man förbi och visar upp något gamalt kort.

Tyvärr måste man betala, Klaga på era politiker som bestämmer hur trafiken skall styras i stockholm inte sl.

De(politikerna) bestämmer hur ofta bussar,tåg skall gå, varje dag måste jag riskera min anställning genom att köra för fort bara för att tidtabellen skall hålla. (Inte jag som skriver den) Inte stannar jag o tar en fika någonstanns (med mina passagerare) som vissa tror man har gjort då man kommer hela 3 minuter försent.

Nä börja klaga på politikerna o låt de sänka avgifterna att åka kollektivt i din kommun (stockholm)

P.s ett tips till dig som åker: Ta det lungt spring inte, det kommer ett nytt tåg!! (i rusningen max 3 min) =D


nä det kommer inte ett nytt tåg inom 3 min om man åker pendeltåg... och missar man ett tåg kanske man missar sin buss man ska ta på stället man kommer till... :)
Annons
Ta inte sista tåget, åk i god tid. Gå upp 10 minuter tidigare.
Du tar väl inte sista bussen till flyget om du ska åka utomlands!!
Gratis kollektivtrafik för alla!!!
Det går...
http://www.etc.se/radikala/templates/template_117.asp?number=44932&category=
41
Till Stefan,

Jag pendlade förut mellanpendeltåg och tunnelbana. Jag hade ett månadskort, men valde ofta att hoppa över eller gå över spärren trots att jag "skulle" visa det. Varför? Jag har betalt. Vad har du med det i spärren att göra om jag väljer att visa det eller inte? Det är inte alla som plankar! Sen fungerar inte dom där korten så bra som ni tror heller. Jag fick faktiskt byta ut ett som inte registrerades i spärren=kom inte igenom dom "nya" spärrarna.
Jag tycker nästan synd om dom som står i spärren och skriker och bankar i rutan när någon hoppar över.

Är det inte så att alla dessa ombyggnationer under åren som gjorts egentligen inte hjälpt ett dugg?

Du nämner sedan olika bransher som har med persontransport att göra. Skillnaden mellan dom och sl? SL ska vara till för stockholms lokaltrafik, dvs allmäna kommunikationer, medan taxi och dylikt är företag i vinstsyfte, inte till att lösa samhällsproblem! Dessutom har ju dom personliga vinstintressen. Taxiföraren lever ju på det jag betalar honom. Det ni på sl gör finanseras redan till stor del av skattepengar!

det du säger om ta ett tåg i tid... jag åkte pendeltåg då det var hmm... hmm problem med tidtabellerna och sl:s resegaranti infördes. Det spelar ingen roll hur tidigt du kommer eller i tid. Är tågen/bussar sena så är dom sena, och dom som betalat sitt får stå sitt kast.
Hade det varit taxi eller flyg som är sena. Får man kompensation. Kompensation från sl? Fler jobbiga spärrar, fler otrevliga kontrollanter, fler i spärrar som tror att sl ger service. Fler förseningar.
det är klart att man skall betala för sig.
det är helt klar riktigt att registrera att man skall åka.
något annant sätt visar ju bara att man är villig att maska.
och blir det för många som maskar så ökas spärrarna ut.

Tycker i stället att alla skall få ett personligt kort plus ansiktsid. att visa upp innan färd.

att kostnaderna ökar kan delvis bero på att det inte fås in
några pengar på all skadegörelse som utförs.
och många av de som gör detta, åker snålt.

att klaga på vakterna är lite väl magstarkt.
de gör det jobb de är satta för.

Klaga på Politikerna istället.
det är de som har makten och de är folkvalda.
det är de som har format SL med de direktiv och
anslag som har delats ut under alla år.
Varför kommer tunnelbanan inte i tid??
Det har gjorts undersökningar på detta och statistik visar att 9 gånger av 10 beror det på trafikanterna själva. Ordningsproblem(fylla,slagsmål,skadegörelse,Klotter,Hot o våld mot förare,obehöriga i tunnelsystemet,självmord,nödbroms handtag nedragna i okynnes syfte,Dörrar blockerade som ej går att stänga,Polis söker igenom tåg efter efterlyst person,mm.mm

Så gapa och skrik på dina medresenärer istället för de SL anställda som försöker att få allt att fungera.
Det finns ju ingen mening med att försena trafikanter som sl anställd, eller hur?
Jag åker själv kommunalt så jag vet att det är tråkigt med förseningar och det är ju så lätt att skylla på andra att det är fel.
Jag måste ju också planera mina restider då jag har tåg som väntar på att bli avlösta av mig. Med planering och lite framförhållning så kommer jag ALDRIG försent till jobbet.

Men vill jag dra mig i sängen in i det sista och ta sista buss/tåg till jobbet så är ju risken stor att det spricker någonstans och jag blir sen.
det verkar vara så att är man begåvad och inte åker i sista minuten man ska någonstans så blir det knappast några problem.
När problemen händer så 9 av 10 är det trafikanterna själva som stoppar trafiken.
Igår var det några ungar som roade sig med att nödöppna dörrar i tunnelbanan Mariatorget söderut på e.m.
Då blev det stopp i ca 10 min i HELA tunnelbane nätet då andra tåg bakom var tvungna att vänta till allt var löst. Som trafikant ser man inte hela bilden. # radiobilar ryckte dit med blåljus och det var full fart för att få igång allt igen.
Sluta klaga stockholmare se på landsbyggens trafiktäthet istället-
Tillägg till ovan:
i 10% av stoppen är kan det bero på vagnfel. gamla skrottåg går sönder eller blir fel på, de får inte framföras av säkerhetsmässiga orsaker.
Det är ett högt säkerhetstänkande på SL annars kunde vi låta folk åka på taket som i Indien.
Vill här passa på att tacka alla SL-anställda och tidigare anställda för att ni orkar/orkat ta allt gnäll från resenärerna.

Skall också nämna en försening som jag var deltagare i.
Vi kom åkande i en pendelvagn hållplatsen före
Stockholms C.
När en gatsten kom farande igenom fönsterrutan och som paserade mej med ett par dm , men träffade en annan på
käken till höger om mej.
Orsaken till en sådan försening ser man inte, om den inte
kommer ut i massmedia.
Detta var en lindrig incident ,när vi vet att det finns ännu värre galningar där ute.
Så med detta i beaktande så tror jag att vi har det ganska bra ännu.
Tänk på det.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem