Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: TV, film och musik

Plasma eller LCD ?

Plasma eller LCD ?

Detta måste väl vara ett av nutidens största disskusionsämne. Överallt hör man olika bud - både från fackhandel och "på stan". Funderar själv på en Panasonic Plasma 42pv60e för runt 15000:-. Någon som har nån bättre idé?
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Har många ideér men denna diskussion har vi redan i en annan tråd på forumet....

// x
Jag skulle köpt en projektor,
Panasonic Plasma 42pv60e
Har fått toppbetyg av ALLA, privatpersoner som fackmän.
Det står mellan den och LG PC1R

Fördelen med LGs är att den inte har något frontglas, alltså inga fläktar. Pannan kan eller den har fläkt ljud men om det stör eller inte är individuellt och kan diskuteras i evigheter.

Var hemma hos polarn nu som har köpt en LG PC1R och spelade Xbox360. Helt suverän bild och på nära 4m räcker blir bilden utmärkt. Sitter man närmre passar inte en 42" och en 50" kan tom bli föör stor.

Projektor eller inte, ja många tum för liten peng kan man säga. Men det är inte något att köra TV på varje dag. Jag hade inte köpt en projje för att ha istället för tv, men som kompliment till tv för filmvisning JA. Om jag hade haft uttrymme och avstånd från där jag sitter till duken.
Minst 4-5 m bör man ha om man ska ha duk och projje, för bilden blir upp i mot 90", annars ser jag ingen idé att köpa projje om man inte kan nyttja den fullt ut.
Om det ska köpas projektor ska man se till att det är inte är en DPL, för de kan ge s.ka regnbågseffekt.
Mer om de olika teknikerna ( LCD,PLasma mm)
www.techlore.com/article/10884/
Läs om LG PC1R
www.prisjakt.nu/produkt.php?p=93838

En annan produkt som är i toppklass jämnförelsevis med plasma är 3LCD
då den använder 3st prismor istället för 1st. röd, blå och grön sammanstrålas till färgbild som är bättre än en vanlig LCD.
Tex en sony 50"
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=113627
Bra pris för stor bild
Funderade själv på den men insåg när jag var hos polaren att 50" skulle bli för stor i mitt rum, även om jag har 4m mellan soffa och tv plats.

Lycka till
Annons
Tack för utförlig förklaring och tips. Jag funderar tills imorgon sen slår jag till.
Köp en tjock-tv och bygg in den i väggen...............
Huckleberry...

Tycker som du att Panasoniv PV60e har en bra bild, men vid jämförelse med en bra Pioneer plasma, så blir det bakläxa ändå... Inte riktigt samma pengar, men Pioneer blir billigare och billigare att handla, och nu kan du få en schysst 42:a för drygt 20kkr....

Vad gäller proj, så har jag gjort precis som du skriver ovan i tråden, den är endast för "filmer" och fotboll eller andra större evenemang, när man vill ha lite känsla och samtidigt dra igång "bion"... Min fru ville alltid se "IDOL" på projjen, så det är möjligvis vid sådana tillfällen....

Problemet med platt tv är ju fortfarande att det inte blir riktigt bra, så länge man kör analoga signaler eller s.k std-TV på den, den är ju mycket mer kräsen med signalen än vad en "tjock-tv" är, och bilden uppfattas ju som ganska "kladdig", Panasonic har dock en ganska bra signalbehandling, så man får väl ändå säga att det är ok.....

// x
Nästan alla plasma skärmar som kommer direkt från fabrik har dåliga bildinställningar. Men kollar man runt på tex www.minhembio.com så finns det bra förslag på inställningar för sin plasma.

Sen är det självklart att det finns bättre skärmar för 20ooo men om man talar om runt 13-15ooo så är nog pannan och LGn de som är bäst enligt både tester och privatpersoner.
Med tanke på att de två ovan nämnda kostade runt 19-2o ooo för 6mån sen så är de bra köp.

Å snart kommer det ny teknik som slår plasma och lcd på nosen å då vill man ha det, eller?
Laser TV är på G och kommer både bli tunnare/bättre och billigare än dagens plasmor och lcd. Sen har vi SED tekniken, men tidigast 2008
• Bättre responstid jämfört med LCD och plasma
• Bättre kontrast
• Lägre strömförbrukning
• Och extra bra betraktningsvinkel
• SED ska fysiskt sätt ge tunnare skärmar.
Huckleberry med tanke på den patentvist som råder kring SED så är det inte så stor chans att den kommer alls.

Men därimot OLED ser jag fram imot, sony presentera en 27" variant nu på CES som har en kontrast på 1000000:1, och bra färger och drar mycket mindre ström än LCD eftersom den inte kräver bakgrundsbelysning och kan göras väldigt tunn och ska ha väldigt bra färger, tror även bättre än plasma.

Det som är beräknat är väl att de ska börja säljas andra halvan av 2008. Men de kommer nog kosta multum när de kommer, men jag vill ha en :)
Mm läste om den där stämmningen som Nanproprietary gjot mot Canon, vi får la se hur det hela slutar

Här kan man läsa om själva tekniken
www.canon.com/technology/canon_tech/explanation/sed.html

Läser att OLED har kortare livstid än lcd och plasma men att de har hittat någon lösning på det där

Ja den som lever får se
Huckleberry med tanke på hur mycket kortare OLEDs livslängd var för några år sedan måste de ha hittat en lösning på det. Ska de följa planen och börja sälja dem andra halvan av 2008 då måste de verkligen ha löst problemet :)

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem