Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: TV, film och musik

Piratkopiering??

Piratkopiering??

Hej!
Hur ställer lagen sig till att kopiera en film från TV??

Lite av en gråzon där,eller??
Antal svar på detta inlägg: 10
Om jag inte minns fel så är det tillåtet att spela in för privat bruk. Du får således inte sprida vidare på nätet exempelvis.
Inte för att det kanske egentligen har med piratkopiering att göra men ändå intressant att nämna. Det är inte ens tillåtet att spela in något program från TV och visa upp i en skolklass.
Undrar bara vad skillnaden är att Kopiera från tv eller skiva?
Någon som kan svara ?
Gillis: Jag är tämligen säker på att du får kopiera en skiva också, till en annan skiva för eget bruk dvs som en backup. Du får däremot inte sprida det vidare till någon annan.
Annons
Tackar för svaret
Man kan nog utgå ifrån att varje gång man ställer sig tveksam till om det är tillåtet att göra så eller så då är det garanterat förbjudet.
Brottsligt blir det inte förrän man blir ertappad
Backup är alltid tillåtet att göra men då ska du kunna bevisa att du ha ägt ett orginal ooch om du inte har kvar det ska du kunna bevisa att du inte har sålt eller gett bort det!
Sjuka regler det finns. Vad jag undrar är varför man tittar på en film på tv om man har den på dvd, har hänt mig flera gånger att jag suttit och kollat på en film som sänds på exempelvis 5an (med reklam o allt) när den ligger i min filmlåda som dvd. Någon som känner igen sig?
Någon som kommer ihåg hetsjakten på Vinyl och VHS-kopieringen?

Den var nästan kul..alla gick omkring och var rädda som asplöv!

Och så samlades man ett helt gäng med 4-8 st videobandspelare och hade jättekul!

Medans videon gick så festade man järnet!

Eller så hade man disco med några kompisar medans vinylplattorna snurrade och dubbeldäckarna gick varma!

Ibland fick man åka genom hela stan med en kasse skivor eller band..

Det som var lite tråkigt var att alla delades in i grupper..

(Man hade "sin stil")

En del var hårdrockare och andra var synthare och en del var disco-freaks osv osv osv..

Det var nästan roligare/bättre förr!

Hahaha, låter kul.

Jag minns när vi kopierade C64 spel med dubbeldäckare. 40 Spel per sida!

Helt fantastiska tider!
Ja visst var det!

Jag gjorde samma sak med min C64 och guuuud vad roligt man hade!

Det var aldrig en lugn stund..!


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem