Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

LAN och bandbredd

LAN och bandbredd

Om jag kopplar en gigabitswitch mellan min dator och LAN och i den switchen ansluter jag ett par IP-megapixelkameror och använder min dator som server för de kamerorna. Påverkar då den tunga trafiken mellan kamerorna och min dator resten av nätverket?

Kamerorna har ju IP-adresser i samma fysiska nät men man kan ju tänka sig att signalerna borde på nåt sätt ta "kortaste vägen" och inte påverka nätet som helhet.
Antal svar på detta inlägg: 5
Jag vet att det i trådlösa nätverk så påverkas nätet. I stationära så kanske signalerna går igenom utan sk "motstånd". Men en switch eller en router delar ju ut bandbredd allteftersom man utnyttjar den, om t ex 3 datorer laddar ner samtidigt så delas bandbredden, medans om bara 1 dator jobbar så får den hela bandbredden. alltså trådlösa sådana.
Jo så långt är jag oxo med, bandbredden i resten av nätet är ju 100Mbit och där delas ju bandbredden lugnt och stilla. Men i "mitt nät" har jag en egen Gb-switch mellan kameror och min dator, man tycker ju då att den trafiken skulle flyta på utan att påverka resten av nätet. Men vad jag funderar på är ju om trafiken mellan IP-adresserna lotsas via den centrala nätverksswitchen. Rimligen borde trafiken gå peer to peer mellan skickande ip-adress till mottagande ip-adress. Egentligen är det ju samma förhållande i "mitt" nät som i ett LAN kontra WAN. Är lite dålig på hur just switchar funkar. Om IP-adressen ligger i switchen så räcker ju det för att lotsa trafiken rätt inom "mitt" nät.
Hej och hallå....

Hela grejen med en switch, kontra en gammal hub, är ju att den jobbar med MAC Adresser och skickar endast informationen till den som efterfrågar den, så om du har nätverksakameror inkopplade så stannar den infon i switchen tills dess någon gör en anropan mot kamerans IP Adress och efterfrågar informationen som "feedas" ut.

Alltså påverkas inte ditt egna LAN så länge du inte tittar på eller feeder från en kamera, gör du däremot det, så får trafiken samsas på den kabel/port som du ansluter mellan dator / switch...

Men en IP Kamera skicka inte så våldsamt med info, så jag ser inte några problem ändå iofs......

// x
Annons
Det var mer ett exempel, i verkligheten kan det ju bli 20-30 kameror på en server. 25 kameror med 6 bilder per sekund, 150 bps blir en del trafik och tynger nätet en del. Nu går det ju iofs att begränsa med MPEG4 komprimering etc så det blir hanterbart. Kontentan iaf var att trafiken håller sig inom switchen så länge ingen "utanför" den switchen vill se bilder.
Tack för svaret :)
Självklart samsas kamerorna om bandbredden i switchen tillsammans med din dator och all annan trafik som paserar igenom switchen. En switch har ju inte 1gb dedikerat per port som throughput bara för det finns fler gb portar på den utan allting begränsas av switchens top throughput, vilken beror på vad du betalar för switchen och kvalitén.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem