Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Hobby och motor

Nu har pippiarna fått pippi

Nu har pippiarna fått pippi

Småfåglarna har blivet tokiga här i Malmö. De har suttit i buskarna o kvittrat länge men i dag när vi gick hem ifrån affären var där massor av småfåglar o dem flög kors o tvärs ja nästan så man trodde de skulle landa på ens huvud. Tvärs över gatan är där en stor vattenpöl , ett gäng flög dit badade, flög upp i trädet bredvid torkade vingarna, flög tillbaka till buskarna över gatan. Nästa gäng el kanske det var samma gäng lite svårt att avgöra men dem flög till pölen badade upp i trädet o tillbaka så här gjorde de massor av gånger helt tokiga av glädje. Sa till min sambo synd att vi inte har kameran med oss, precis när jag sa det kom jag på att jag har kamera i mobilen sagt o gjort upp med mobilen o tryckte fram kameran o skulle ta en bild, vad händer ju alla fåglarna flög iväg över gatan stod o väntade en bra stund men icke sa nicke kom där några fåglar, nä dem hade badat färdigt för idag tydligen så jag fick ingen bild.
Visst är det bra konstigt att dem får vårkänslor i januari månad. Tilläggas ska att vi har ganska varma temperaturer här o solen är framme idag o vindstilla.
Antal svar på detta inlägg: 5
Jag är inte säker på att det beror på vårkänslorna. Snarare så tror jag att fåglar känner på sig extremväder och blir nervösa av det. Med tanke på dagens orkan så kan deras beteende bero på det.

EZ
Var på Värmdö i helgen och var ute vid 8 tiden i morse och fåglarna låter ungefär som i början av mars, så visst är det vårluft dom känner, men kanske lurade.
Visst stämmer det att fåglar känner av kraftiga väderomslag men dessa fåglar var inte ett dugg nervösa istället var dem mer uppspelta ja nästan glada. Även fåglar har ett kroppsspråk o detta sa att dem var mer glada än något annat.
Hade dem varit rädda el nervösa hade dem inte badat el betett sig så som dem gjorde. Vädret här igår middag var vindstilla o sol, varmt nästan vårvärme.
Nej jag håller med bengan att dem tror att våren är på väg.
Annons
Ehm, vi får hoppas att du har rätt tozza, jag tror dock inte riktigt på att vintern är slut

EZ
Det tror inte jag heller, det var inte så jag menade. Vintern kommer säkert hit oxå när vi minst anar det.
Eftersom det har varit milt väder än så länge här nere i syd tror jag att det påverkar djurens beteende.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem