Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: TV, film och musik

Michael Brecker död den 13 januari

Michael Brecker död den 13 januari

Det är tungt bland många musiker nu när vi fått besked att Michael avlidit i sina svåra blodsjukdom den 13 januari 2007. Michael var absolut bland de 5 bästa tenorsaxofonisterna någonsin och har du inte hört hans skivor, köp några nu. Bra info finns på hans hemsida http://www.michaelbrecker.com/
Sista gången jag hörde Michael "live" var på Fasching i Stockholm för 4 år sedan. Vi var många som satt och grät efter hans fantastikt känsloladde solon. Han är säkert en av de musiker som varit med på flest inspelningar med olika artister. Michael och hans broder Randy hade under 1970 talet gruppen Brecker Brothers som var den absolut bästa fusiongrupp som funnits.
Frid över han minne!
Antal svar på detta inlägg: 2
Michael Brecker var i sanning en av de största. Inte bara som saxofonist, utan även som musiker överhuvudtaget. Jag såg honom med Brecker Brothers -81 i Roskilde och med Herbie Hancock i Molde kring -90. Han lyfte det ganska trista fusion-gänget Steps Ahead bl a med sin AKAI-tuta och han har inte minst spelat med husgud Frank Zappa. Han lämnar ett stort tomrum efter sig och kan inte bli ersatt, möjligen efterträdd.

Skivtips: Out of the loop
Ja det var en stor förlust för oss som tycker om jazz.
Jag har lyssnat på honom sen sen 70-talet och kommer att sakna hans nerviga ton i luren. Men det finns ju rätt mycket inspelningar med honom att lyssna vidare på. Jag har speciellt en favorit Three quartets där Chick Corea, Steve Gadd, Eddie Gomez och Michael Brecker spelar helt fantastiskt.
Den sista skivan Wide Angles han gjorde tycker jag mycket om oxå.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem