Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Få bort järn från kakel m.m

Få bort järn från kakel m.m

När man inte har ett tillräckligt effektivt filter så kommer det lite järn på kakel och i toan bl.a. men med vilket medel får man bort det utan att gnugga ihjäl sig. Hade ett som heter "Kalkbort Syrapasta darén 649" men affären som sålde det har upphört. Det innehåller Fosforsyra,Glukonsyra och Sulfonsyra, finns det något liknande eller var kan man hitta detta?
Har provat de som finns vanligen men same shit no result....
Återförsäljaren hette Darenas men den verkar inte finnas heller.
Man vill ju få kaklet skinande vitt igen och inte i gul/röd nyans.
Antal svar på detta inlägg: 7
Kalkväck Gél
http://www.nordenolje.no/se/product.asp
har fungerat för mej
Ett annat sätt borde vara att gnugga med Autosol. Den är ju till för metaller så det borde funka. Jag brukar använda den på diskbänken och det funkar alldeles utmärkt.

EZ
Ja på kranarna då, ska prova med det. Tanken har väl inte slagit in att man kan använda produkter för andra "marknader" i kök t.ex.
Göckes förslag låter bra men det visade sig att närmsta återförsäljare ligger i Huddinge söder om Sthlm och jag bor vid Norrtälje 6 mil norr om...... lite långt att åka för den sakens skull. För det är just en gél som behövs då den kan "hänga kvar" på en lodrätt yta och verka en stund.
Annons
Janne, Autosol funkar på plast, trä och diverse metaller. Självklart också på krom.

EZ
Jo jag vet. Man har väl putsta kromet förr...... Men jag har inte tänkt på att använda det i köket. Med trä menar du behandlat och lackat annars är det kört om någon undrar. Möjligen ebenholtz, ska prova på elefanten jag har.
Ja, jag menar lackat trä.

EZ
Nu har jag hittat ett liknande medel om än ej lika effektivt men det fungerar.
Det är också en pasta som kan strykas på med en svamp och sitter kvar på väggen över natten (vilket behövdes med denna), rent blev det iaf.
Det heter resolut Kalk & Rostbort från Nitor.
Därmed kan tråden anses som löst tycker jag.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem