Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Lök förpestar kök

Lök förpestar kök

Hej alla som fortfarande är kvar i forumet. Jag har ett problem med lök. Gul såväl som charlotten. Det luktar illa som fasen i köket. Har en kolfilterfläkt i köket och när jag har lagat något som skall ha "fräst lök", så måste jag riva ner fläkten och diska av all hårdvara samt lägga skumgummifiltret i tvättmaskin. Hur ska man fräs lök utan att det luktar som f-n.
Antal svar på detta inlägg: 9
jag förvärmer löken i micron med lite matolja
och så har jag inte vrålhett i stekpannan
Såg på tv att man skall spola vatten samtidigt i kranen,alternativt kan man ha lite puttrande på en platta intill..har ej provar själv men testa du o posta resultatet..
Ja, det är ett gammalt knep lazze . Min mormor körde med det. Funkar så där. Ett annat knep förutom Göckes är att skölja löken innan tillagning. Det tar bort den värsta gasen.

EZ
Annons
Har tyvärr ingen fläkt i mitt kök, kör med öppet fönster metoden, men för min del behåller jag gärna den gudomliga lökdoften några timmar.
Jag också!
Jag har hört att man ska skala löken under rinnande kallt vatten dels så tåras inte ögonen o så tar det bort lökgasen. Men det är klart hackar du löken så tåras den ändå men inte lika mycket kanske.
Kan peta in ett annat tips här. När man har skalat/hackat lök luktar det en del från fingrarna och länge. Gnugga dem under rinnande vatten mot en rostfri diskho eller liknande. Bara det är rostfritt, fungerar faktiskt jättebra. Finns förmodligen en snygg kemisk förklaring men det funkar utan :)
Jag vet inte om mitt tips funkar mot lök som det gör mot rök.
Man slår lite ättika på ett tefat å låter det stå så. Hur konstigt det än låter så tar det bort cigarettsröklukt så varför inte gaser av löken också, kanske värt att testa.
Annars hör jag till dom som tycker löklukten verkar fräsch på något sätt.
Vi tog ett fat med ättika och ett med mjukgörare (till tvätt) och se det luktade inte. Vilket som var den avgörande vet jag inte, men jag kopmmer att köra med bägge. Det är enklare än att diska.
Tack alla

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem