Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Vinterkräksjuka

Vinterkräksjuka

Nån som har nåt bra mot vinterkräksjukan, alltså nåt man piggnar till lite snabbare av? Har drabbats av montezumas hämnd och är inte riktigt i slag. Tar tacksamt emot ideer och tips
Antal svar på detta inlägg: 9
det finns inget bot, men du skall dricka rikligt med vatten
hellst inte dela toalett med någon annan familjemedlem
och stanna hemma minst 2 dagar från jobb/skola
Var på en föreläsning av en biopat o hon sa att man kunde ta något som heter
Symbioplex 2x4 tab från Svenska Bioteket (Hälsokostaffär) mot maginfluensa
nu är vinterkräksjukan kanske inte exakt likadan men kanske det hjälper ändå det är ju samma symtomer, eller. Tabletterna ska vara bra för bakteriefloran i tarmarna.

Annars ska du dricka ofta men lite, gärna vatten o te utan mjölk,blåbärssoppa,
nyponsoppa ska oxå vara bra, cola original o den behöver inte vara avslagen men det blir lite lindrigare mot magen.
Vila mycket.
Jag känner en förskollärare som brukar ta ca 10 vitpepparkorn och svälja dessa hela när det börjar gå influensor på hennes förskola. Tydligen funkar det bra för henne... Jag vet inte, men kanske kan det vara värt en test?
Annons
Vitpeppar verkar funka. Har provat några gånger. Men de skall tas i förebyggande syfte, tyvärr funkar de inte när man väl sitter där... Denna gången missade jag att ta. Har en son på dagis som bär hem en del halvskojiga saker... Men nu börjar livet sakta återvända. Det jobbiga är att även om man dricker vatten så verkar det som om kroppen inte tar upp det utan bara samlar ihop i magen till den tycker det är fullt och sedan lämnar tillbaka det...
Nåväl, tappade 5 kg på mindre än ett dygn, kan åtm glädja en ett par dar iaf :) tills vätskebalansen är tillbaka. Men jädrar vilken pärs alltså, man är inte stor när mikroorganismerna sätter igång.
Ja, vitpepparkorn verkar funka!
Ungarna drabbades tidigare i veckan.
Hustrun och jag slängde genast i oss 10-15 st. var och vi klarade oss.
När det gäller vinterkräksjukan, så drabbas ju inte mer än halva svenska befolkningen, resten är imuna verkar det som.
Min gamla husläkare gav mig ett tips för några år sedan.

Koka morötter mycket länge i mycket salt, mosa sedan morötterna och ät. Det skall vara något som binder det "onda" i morötterna och det följer då med ut och det går över mycket fortare. Om det funkar på vinterkräksjukan vet jag inte men det funkar på vanlig magsjuka.
Det är liksom redan försent för dig Tompaxox, det enda du kan göra nu är att vila och försöka få i dig vätska. Sen så smittar du andra 1-2 dygn efter sista kräkningen, så håll dig hemma
Själv är jag immun tror jag, har inte haft detta på år och dag. Men jag är noga med att tvätta händerna ofta. Jag brukar också ha handskar på mig när jag handlar och tror liksom att det skyddar en del
Nu låter det som jag skulle ha världens bacillskräck, men god handhygien i kräktider är det absolut bästa sättet


Lite lustigt i sammanhanget, jag och en kollega pratade just om detta i fredags. På hans barnbarns dagis var 26 av 28 barn sjuka. Jag sa till honom att det är viktigt med handhygienen...
När jag ringde och sjukanmälde mig visade det sig att han låg hemma också. Vi åt båda på samma restaurant i fredags och jag misstänker lite grönsaker vara källan för vår del. Alla pratar om hur nyttigt det är med grönt... Det är det ju självklart också, men har man inte koll på tillagningen hela vägen själv så i dessa tider ska man passa sig för salladsbufféer och liknande.
Nu är jag i allafall immun mot detta viruset Nu är det bara ett antal tusen andra mutationer kvar... Har konstaterat att som stridsmedel är nog ett sånt här virus fantastiskt, det tar fullkomligt musten ur en utan att döda en, det bara känns nästan så.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem