Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Linux för nybörjare

Linux för nybörjare

För att lätta upp stämningen och med risk för att Göcke går i taket startar jag en ny tråd!

Och då börjar jag med att säga att jag har ledsnat ganska rejält på Microsoft och funderar allvarligt på att byta OS ,

Men jag är ganska osäker på hur det funkar och vilket Linux OS man ska använda eftersom vad jag fattar det dom kan man inte spela spel eller använda andra Microsoftprogram!

Så då blir min första fråga:

1. Vilket Linux Operativsystem ska man använda som passar bäst ihop med microsoft och var laddar man ner det???
Antal svar på detta inlägg: 29
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Kör med Knoppix på CD då kan du köra LINUX utan att du behöver ladda ned det till HD´n. När du kollat färdigt så startar du bara om och ditt gamla os är tillbaka igen.
Kul att testa och det finns mycket roliga grejor med att prova.
Med risk att bli avstängd från forumet. Jag glömde länken:
http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/
Notera att Knoppix finns för cd och dvd.
jojje:

Jag menade mera seriöst faktiskt tyvärr!

Jag ville alltså ladda ner hela OS och spara det på en CD så jag kan sedan formatera hela hårddisken och köra ENBART Linux med alla dom program jag redan har!
Annons
Unbuntu eller kunbuntu beroende på vilken fönsterhanterare/skrivbord du
tycker ser familjärast ut.

http://www.ubuntulinux.se/node/150

du laddar ned en ISO-fil och bränner ned den på CD och sedan installera den , den har även en automatisk uppgradering som kommer med automatik påminnelse och du får välja när du vill uppgradera.
paketen har webserver ftpserver osv allt i linux anda.
MistyArrow!

Varför sätter du griller i huvudet på våra medlemmar att installera Linux.
Det blir ju bara "piss" av alltihop. Sedan skall Göcke sitta och förklara
vad det handlar om. Han blir ju helt utsliten..

Internet Explorer är bäst. Kommer alltid att bli.

På den tiden jag var törstig, hade dom den bästa Explorern på Systemet på Storkgatan. Det skojade vi om i många år i Göteborg.

Synd att dom stängde Systembolaget på Storkgatan. Där hade dom Sveriges bästa Explorer. He,he
Leiake:

Nytt år, nya tider!!!

Dags att kanske lära sig något nytt som både är säkrare, kraschsäkrare och billigare och utan 66 windowsuppdateringar och som inte kräver antivirus m.m!

Vad vet jag?

Men det kan ju vara kul!!!

Man måste ju våga PROVA!

MistyArrow!

Jag har provat färdigt. Det blir ju inte bättre någonting. Tvärtom!
Bara bekymmer.

Jag har provat det mesta, men det finns redan i IE7.
Leiake: Du är nog ute och cyklar en del nu om du jämför IE med Linux. IE är en browser och Linux ett operativsystem
Har Du kört med Linux, leiake ?
Vad var det då som Du inte gillade eftersom Du föredrar Windows ?

Har också tänkt på att prova en linuxdistribution eftersom det praktiskt taget inte existerar några virus för dessa..eller en väldans massa mindre iallafall.
Eftersom Linux är tämligen väl utvecklat idag och det finns en del "crossover" program som gör att man kan köra Windowsprogram på en Linuxdator så vore väl inte det helt fel....

//Breeze
Telamundo!

Snacka om att göra bort sig. He,he
Hade precis läst om FF och Mozilla.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem