Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Print Screen

Print Screen

Jag har alltid förut gjort print screen med ett enkelt tryck på tangentbordet, men se sedan jag bytte tangentbord så går det inte. Trycker jag på Print PrtScr så kommer fönstret upp för skrivaren istället.
Är det någon som vet hur det kommer sig?
Antal svar på detta inlägg: 43
Sidor: 1 2 3 4 5 Nästa »

Prova shift+print scrn, så bör den hamna som ett urklipp
Har du inte en skiva för det nya tangenbordet. Kör den!! Brukar gå.
nej nu har jag provat som Tompaxox skrev. Då kommer inte rutan till skrivaren upp men jag kan inte klistra in det någon stans...så det funkar nog inte det heller. Leiake: skiva till det har jag nog inte
Annons
Om du har knappar med specialfunktioner på ditt tangentbord så kan det finnas en Mode-knapp som växlar mellan specialfunktionerna och dom vanliga tangentfunktionerna. Så är det på mitt tangentbord.
Om det inte funkar som Fajjer säger så kan du försöka leta upp orginaldrivrutinerna på tangentbordstillverkarens hemsida.
Med rätt drivrutiner bör det inte vara några problem.
Jag använder ett litet program som heter Gadwin Print Screen
det är gratis och inställbart om man vill ta en dump av hela skärmen eller bara av en del Dumparna samlas i en mapp så man kan ta hur många som helst utan att klistra in.Man bestämmer själv vilket kommando man skall använda , själv använder jag tangenten "Print Screen"
http://www.gadwin.com/download/
Går det inte att använda "Alt Gr"+"printscreen"?
Det finns ett smidigt litet program på knappt 250kb som är bättre än den inbygda printscreenfunktionen.
Screenshooter21.exe heter det och funger så att när du kör programet och har igång det i bakgrunden (tar inte mycket ram) och trycker på "Print screen" gör den en jpegbild i valfri strl och läggs i valfri map, som du väljer i options.
Det är en svensk kille som fixat detta lilla käcka program
http://home.no/filipsprogram/DUMP/Screenshooter21.rar
Under inställningar finns det möjlighet att välja vilken snabbtangent eller tangentkombination som ska användas
Det finns förmodligen en ikon vid klockan för det prog. Dubbelklicka på den så får du upp en inställningsruta

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem