Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

TP rak m.m

TP rak m.m

Jag har nyligen köpt ny dator och ändrat bandleverantör till Bredbandsbolaget. Nu ska jag, enligt dem, skaffa en rak TP kabel RJ45 i den längd jag behöver.

Men hur gör jag nu när jag inte har någon s.k. "honkontakt" på datan?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mirran
Antal svar på detta inlägg: 8
Du har med 100% säkerhet en "hon"kontakt i datorn om du har ett nätverkskort i datorn, vilket jag förmodar att du har
Men du kanske redan har en nätverkskabel, eller hur är du uppkopplad på nätet?
Har du inte en kabel som ser ut så här?
http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/02756.jpg
Om du har det kan du använda den

Om du inte har en sådan behöver du bara åka till en datoraffär eller tex ClasOhlson och fråga efter en nätverkskabel RJ45 till ditt bredband så hjälper de dig.
Mirran tror att det finns hane och hona. Men TP RJ45 är väl likadan i bägge
ändar. Hoppas jag. Antar att hon har ADSL, och inte fiber. Har hon kabel så
måste man skruva. Undrar vad den kabeln heter.??

Har man inget modem, så är det bara att trycka in RJ45 i väggen. Det är
inte lätt att hänga med. Tänk om ett strykjärn vore lika krångligt. Att man
måste byta sladdar mellan olika klädesplagg.Skilja mellan raka och
korsade kablar.

Då hade nog Sveriges folk gått med skrynkliga skjortor. He,he
Mirran: Såvida du inte har en väldigt gammal dator så har du med största sannolikhet en "honkontakt" på datorn. Leta ordentligt.
Om det nu skulle vara så att det inte finns en så får du skaffa dig ett nätverkskort och montera in i datorn. Det är mycket enkelt.
De ser ut som på bilden i följande länk:
https://www.datorbutiken.com/home/Images/Products/Large/DGE530.jpg


De trycks bara på plats och fästs med en skruv. Kostar från ca 100:- och uppåt beroende på fabrikat.
Annons
Tack till Huckleberry, leiake och Telamundo. Med Er hjälp tror jag att det nu ska lösa sig. Jag verkar ha rätt grejor!

Till Dig leiake vill jag säga att det visst finns han- och honkontakter!
Hur skulle annars nya datorer komma till?

kram

Mirran
leiake got owned
Mirran!

Ha,ha! Den får du 12 poäng för, minst.
Ser att du bor i Linköping. Där är det inte så brukligt med så roliga människor. Brukar mest vara moderata och lite förmanande. He;he
leiake
Nu blev det nog lite knasigt. I alla fall som jag tolkar ditt inlägg.

RJ45 är en 8-polig kontakt och används huvudsakligen för datatrafik via protokollet Ethernet. Så klart att det finns hon- och hankontakter men, de flesta man ser är hane i båda ändar. Dock finns det två olika kopplingar på kabeln. OM man ska koppla mellan dator direkt till ADSL-modem behövs oftast en kabel som heter cross-over vilket innebär att partrådarna i kabel korsas över (spegelvänder turordningen). Om man ska koppla datorn till en router behövs en "rak" kabel. Men, någonstans ska väl han-kontakten kopplas in och det måste väl följdaktligen bli i en hona? (-;

Man ska absolut inte koppla in en RJ45-kontakt i ett uttag som man inte vet är datatrafik. Jag förstår inte vad rådet att koppla den rakt in i väggen kommer från. Möjligtvis att man i vissa lägenheter har ett datornätverk med RJ45 kontakter. Annars, är det normalt att man måste skaffa sig ett ADSL-modem. Jag antar att Bredbandsbolaget antingen har levererat ett modem i samband med bytet eller att de har en lista på modem som de rekommenderar.
frille!

Du har säkert rätt. Det börjar bli en djungel. Än är det ett hål i väggen.
Ibland är det 3 hål i väggen(Har jag). Ibland ADSL-modem. Det finns
modem till kabel oxå.( Har jag haft). Men Mirran fixar det nog,bara hon
inte korsar den raka kabeln, med den korsade.( Blandras heter det)

Snart har hon hela lägenheten full av datorer. Dom förökar sig som kaniner.
Fort , kvickt och lätt. Bara hon har han- och honkontakt. He,he

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem