Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Processor och Bios

Processor och Bios

Hej experter! Datorn stängdes plötsligt av. Startade om och skickade felrapport och fick svaret att processorn och BIOS inte överenstämde, givetvis på engelska vilket jag är synnerligen dålig på. Blev hänvisad till en Intelsida för någon form av nerladdning för att kolla vilken processor jag har. Samtidigt i felrapporten varnades jag för att inte uppgradera om jag inte visste vad jag håller på med. I princip så fattar jag ingenting av BIOS. Hårddisken kunde paja om jag inte gör något.

Datorn är snart 4 år, och har fungerat utmärkt.

Lite uppgifter. Windovs XP version 2002, servicepack 2

Intel(R).
Celeron(R) CPU2.00 GHz
1,99GHz, 256MB RAM.

CPU blir full ibland, beror kanske på att jag sätter datorn i viloläge 3-4 dagar i sträck. Tack på förhand. Bengt..
Antal svar på detta inlägg: 5
Hej Bengan!
din hdd kommer inte att paja.
kontrollera va du har för moderkort och ta hem de senaste uppgraderingarna från tillverkarens hemsida.
om du har tur så finns det ett prog som automatiskt installerar nytt bios åt dig, om inte kanske du måste göra det med diskett.
om du har möjlighet så kan du spara ett gammalt bios som du vet funkar ifall det nya inte skulle fungera( ej så troligt).
om du är riktigt osäker på bios så kan du göra på ett stenålderssätt innan du installerar nytt, gå in i bios när datorn startar o skriv ned de inställningar som finns där så du kan göra om det igen.

(ett batteribyte på moderkortet kan även vara aktuellt, kostar 30:- )
(stäng hellre av datorn än att ha den i viloläge)

lycka till!
Hej på dig. Det var många parametrar, men det skall vi mog reda ut.

Så här ligger det till :

BIOS är moderkortets egna "system" som kontrollerar allt som finns anslutet till din dators moderkort, dvs Processor, grafikkort, minnen, Hårddiskar etc...

Om bios inställningarna för processorn inte stämmer överens med processorns hanteringsförmåga, så uppstår det en konflikt. Alltså har du en Celeron 2 Ghz processor, så kan du ju inte köra den på 2,8 Ghz, för då brinner den upp!

Att din hårddsik skulle "paja" ser jag som utomordentligt förvirrande, för den har inte så mycket med processor eller BIOS att göra, utan betjänar dig endast med lagringutrymme. Men du kan göra så här och se om det hjälper...

Starta om datorn och gå in i BIOS, ( När du ser "boot" skärmen, så håll in F8 under några sekunder.

BIOS startas och du får upp en blå skärm ( oftast ), med en rad menyer, dessa heter te.x chipset setup, advanced settings, boot menu, etc....

Gå in i bios setup och välj att ladda "optimized settings", eller "default settings" detta gör att moderkortet kommunicerar med all hårdvara och ställer in BIOS för att kunna fungera så bra som möjligt med befintliga delar.

Välj "Save and exit" när du är klar, så startas datorn om.

Om detta inte skulle hjälpa dig, så kanske du måste uppgradera BIOS, och fullständiga instruktioner om hur detta görs hittar du på moderkortstillverkarens hemida.

Hoppas att det löser sig för dig.

// x
Tack för svaren! Boot skärmen är väl den svarta med vit text??
Annons
Ja, om det inte dyker upp en skärm med med moderkort tillverkarens logo, så är den svart med vit text. Det är under denna tid som BIOS arbetar med att indexera upp all hårdvara, och applicera lämpliga förhållningsorder till alla delar. Det brukar även finnas en text i nederkant av bilden där det står vilken knapp du skall hålla ner för att gå in i BIOS för att göra inställningar.

// x
OK tack Xenix. Ska prova, men måste skriva några protokoll ikväll eller morgon kväll, fall jag skulle trycka fel någonstans.

Bengan.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem