Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Bakgrundsljud

Bakgrundsljud

Hejsan!

Detta är mig ett stort mysterium!

Jag hör röster och musik i högtalarna/hörlurarna även fast jag inte har nån radio eller annan media igång!

Det hörs väldigt..väldigt svagt men finns där trots allt!

Är det någon som vet vad vad kan detta kan bero på och hur man får bort det?
Antal svar på detta inlägg: 27
Sidor: «1 2 3 Nästa »

MistyArrow!

Det är kanske grannen du hör. Jag hörde musik. Då var det grannens son
som öste på tvärs över gatan med öppna fönster.
leiake:

Nope, det är inte grannen jag hör.

Det är GARANTERAT radio men jag hör inte vad dom säger så jag kan inte avgöra om det är svenskt eller utländskt.

Jag kan heller inte avgöra vilken kanal det är!

Skulle faktiskt även kunna vara kabel-tv/Satellit, men med tanke på jämna avbrott för musik så är jag 90% säker på att det är Radio!
Sannolikt är det förstärkardelen som fungerar som en AM-mottagare och det är troligen en sådan sändare du får in. Nån europeisk station nånstans i mellaneuropa är min gissning. Nån piratsändare tror jag knappt finns längre på de frekvenserna, förstår inte ens varför någon tillverkar utrustning för att ta in mellanvåg. Lyssnar någon nånsin idag på AM-banden?

Prova att ta lite folie runt högtalaren det kan räcka. Om du har ett "nät" av metall på framsidan av högtalarna räcker det att klä in sidor och bakstycke. Prova vetja, funkar det inte kan du slå in lunchen i folien så har du åtm haft lite nytta av den
Annons
Tompaxox:

Det är väl bättre att i såna fall köpa nya högtalare..

MistyArrow , du nämnde även att du hörde det i dina hörlurar.

hur är det nu??
Jag röstar på förstärkaren.
Hade ett liknande problem när jag skulle föra över vinylskivor till datorn.
Då var det förförstärkaren som tog in östeuropeisk mellanvågsradio.
Folieinpackning löste problemet.
Så antagligen är det förstärkaren i högtalarna eller ljudkortet.
Men du kanske ska ska prova den seriösa grannteorin den funkade för vissa tydligen.
Tja, funkar det så kan du ha folien på insidan så syns det inte, 2 m folie ca 1 kr, nya högtalare x100 kr. Men det är ju olika hur man vill spendera sina slantar
Men snälla, jag har ingen stereo..

Det är i datorhögtalarna som är direktkopplade från det inbyggda ljudkortet jag hör ljudet!

Och I datorhögtalarna så har jag även ett uttag för freestylehörlurar jag kan använda!

Göcke: Det hörs fortfarande!
MistyArrow:
Du har en förstärkare i datorhögtalarna
Ok..för att inte göra denna tråd onödigt längre så undrar jag fortfarande vilken sorts datorhögtalare jag ska köpa för att slippa bakgrundsljudet..

Helst ej över 200:-

Och..neee..jag tänker inte klä in dom i aluminium..

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem