Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Djupt imponerad

Djupt imponerad

Nu har jag ÄNTLIGEN fått in Linux Ubuntu och jag behövde inga drivrutiner vare sig för grafik eller ljud!

Allt nästan bara fungerar!

Jag behöver ej heller aktivera windows ellerladda ner windows update!

Helt otroligt!!!

Men, det finns några undraden..

Måste man ladda ner en brandvägg från zonealarm och måste man ladda ner AVG antivirus eller klarar man sig ändå?

Jag kan inte installera dom från min cd-skiva..

Jag kan heller inte installera mina "utilities" som jag har på en cd-skiva..

Hur gör man då?
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

ehh..kollade med PTS och när jag gjorde deras säkerhetstest så sa den att datorn var säker så det är väl bara strunta i brandväggen då..
Jab tror att det finns väldigt lite virus i Linuxvärlden, folk i som håller på där utvecklar mest , inte förstör.
Men brandvägg kan vara bra att ha. Men du kanske har router då räcker det med den.
Jag har provat Ubuntu och det var ett trevligt OS men jag har för mycket grejer tillkopplat på min dator och så lite drivrutiner fanns tillgängliga så jag fastnade inte för Ubuntu.
Har du dualboot nu så att du kan välja vilket OS du vill ha??
Oftas behöver man inte ladda hem drivrutiner för de vanligaste hårdvaran så som tangetbord, mus, ljudkort och grafikkort. Eftersom det är inbyggt i OS, dock kan man bli utan hårdvarans extra funktioner. Så egentligen ingen skillnad imot windows.
Sen kommer linux fungera med allt som är komblatibelt med linux, vilket tillverkaren av hårdvaran (utilities) avgör, inte windows el. linux.
Annons
MistyArrow missar jag något? varför i alsing dar skulle du behöva ladda ned windows updates eller aktivera windows när du köra Ubuntu?
tejay:

Nej, kör bara Ubuntu.

Jag prövade ladda ner zonealarm som jag fick ner på skrivbordet men det gick inte att installera den..när jag dubbelklickade på ikonen (måste nog vara en speciell version för ubuntu.)

Rob:

Precis..man behöver ingen windows update och man behöver inte aktivera nåt windows vilket jag tycker är jätteskönt.

MistyArrow du vet va att det finns ubuntu updates? kommer inte ihåg riktigt vad det heter men uppdateirngsklienten komme rhojta till när det finns uppdateringar.

Och vill du installera nya program så förreslår jag att du använde synptics för att kolla efter andra program. Och sedan börjar läsa om hur linux fungerar och varför du by default inte kan köra en win32-bitars exe fil i Linux.
MistyArrow:
Är du säker på att zonealarm är kompatibelt med Ubuntu?
Det är ju rätt meningslöst att ladda hem program som inte är kompatibela med Ubuntu, eller hur?
Det gäller förövrigt all programvara, som inte är kompatibelt med Linux

Men fungerar det så är det ju toppen
Rob:

1. Jepp! jag fick ner dom för ett tag sedan..

Jag lyckades låsa ut mig från forumet också..!
Men det löste sig!

2. Var lär man sig det?

3. varför kan jag inte spela upp mp3-filer direkt från cd:n?
Vilket program ska man ha för det?

4. Och varför går det inte bara att ladda ner i FF och sedan installera direkt från skrivbordet?
Måste man ha nåt installationsprogram?
---------------------------------------------------------
------------------
Huckleberry:

Nej, det är jag inte säker på, men det finns nåt som heter smoothwall men den var i ISO-format så jag vet inte hur man gör för att installera det!
Och daemon tools tror jag inte man ska ha i Ubuntu men jag vet inte..
Ubuntu är ju helt fantastiskt..

Finns ju alla program nästan man behöver..
Rob:

Fråga nr:3 är löst då jag tydligen skulle använda en mediaspelare som heter XMMMS för att kunna spela upp låtar MP3 direkt från CD:n
Den funkar som winamp!
Jag har ett helt gäng med mediaspelare nu..

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem