Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Yrkesutbildning

Yrkesutbildning

Har det blivit "fult" att utbilda sig till ett hantverk? Sedan ett antal år är yrkeslinjerna 3-åriga för att eleverna ska få en bred grund och högskolekompetens. Inget fel i sig, utbildning är naturligtvis bra. Men min uppfattning är att det förmodligen slår bort många som skulle vara enastående yrkesmän/kvinnor men de vill kanske inte plugga dessa ämnen. Det de kan och vill lära sig gör de genom händerna. Vi står inför ett jätteproblem nu och det är att det är hart när omöjligt att få tag i duktigt yrkesfolk.

De som införde detta hade givetvis gott i sinnet och det bästa för ögonen för ungdomarna genom att ge dem så bred kompetens som möjligt, för många är givetvis inte mogna att bestämma sin framtid när de är 15. Men idag verkar det som om "alla" vill bli mediakändisar, copywriters eller andra "inneyrken". Vem ska bygga våra hus, laga våra bilar, koppla elen i våra hus etc. i framtiden? Tittar vi på hantverkarna idag så är medelåldern skrämmande hög. Konsekvenserna ser vi redan idag, det är ju omöjligt att få tag i en rörmokare t ex. Om man mot förmodan lyckas så ska han ha 800 kr i timmen och inte sällan svart. Det senare har iofs inte med brist att göra... Jag har två tak som behöver bytas, väntetid 1-2 år!?

Har någon nån bra idé om hur detta ska lösas? Kommer vi att kunna prata med vår hustomte utan en parlör? För han kommer garanterat inte från Sverige om 10 år för våra svenska ungdomar är fullt upptagna med att slåss om mediautrymmet. Jag hoppas att lärlingssystemet snarast införs igen så att de som vill och kan får möjlighet att lära sig ett yrke på riktigt.
Antal svar på detta inlägg: 6
Detta har jag tyckt i många år alltså att införa lärningssystem inte bara inom hantverksyrken, det finns många yrken som kan läras från grunden på en arbetsplats.
Att bestämma sig för vad man vill med resten av sitt liv när man är 15 år är alldeles tokigt. Nej inför ett gymnasieprogram som är allmänt inriktad för dessa unga människor som inte vet vad de vill, efteråt kan dem bestämma sig för vad de vill jobba med o då få en lärningsplats i ett antal år med lön.
För jag tror att en grundutbildning är bra att ha med sig i ryggsäcken.

I Danmark finns en annan variant för de som vill utbilda sig inom kök odyl, de går i skolan samtidigt som de får praktik med lön. Tror i o för sig att det är vuxen utbildning men idén är bra.
Tja en uppvärdering rent lönemässigt lockar alltid till de yrken där det fattas arbetskraft.
Tittar man på byggsidan så var det en lågkonjuktur i början på 90 talet, ungdomarna som utbildade sig då fick inga arbeten och försvann till andra sysselsättningar.
Man drog bl.a. ner på utbildningsplatser. Det fattas vissa åldersgrupper på byggsidan.
Även inom hantverksyrken behövs en bra teoretisk utbildning, det finns ungdomar som jobbar några år och är duktiga praktiker men går vidare till högre utbildningar och blir ingengörer m.m. och då är det bra att ha en teoretisk utbildning med sig.
I början på 90 talet hade jag en lärling, efter utbildningen fortsatte han att skola och blev Civilingenjör.
Jag håller med..

Det borde finnas mera yrkesutbildningar.

Och ett gesällbrev är INTE fy skam.

Det är faktiskt en väldigt FIN utmärkelse!

Steget efter det är mästarbrev..

Annons
Håller med dig Tompa...
Att alla måste ha högskolebehörighet efter gymnasiet slår bara undan benen för en stor grupp mäniskor som inte kan ta sig igenom gymnasiet med de kraven. Men de kunde blivit aldeles utmärkta hantverkare, målare,plåtslagare eller något. produktiva medborgare med ganska hög inkomst som ändå förekommer i de brancherna. istället får de ta låglönejobb utan krav på utbilning. Var finns logiken?

Ambitionen är väl bra att alla skall kunna komma in på högskola men det finns en grupp mäniskor som det inte passar, ge dem ett vettigt alternativ till yrkesutbilding och en identitet.
vad är det för fel på KY-utbildningar? De är 1-2år långa och den som utbildar sig får yrkeskompetens under tiden de går där.

Där behöver man ingen högskolekompetens. men självklart ska man va godkänd i alla ämnen och är man inte godkänd i alla ämnen från gymnasiet så kan man läsa upp det på komvux. vilket alla ha möjlighet till.
Det är inget fel på KY-utbildningar, de är hur bra som helst om man klarar att gå i skolan o det var just detta som var problemet. Alla dem som inte klarar av skolgången klarar knappast av att läsa på komvux el andra utbildn.
Vissa kan som vuxen läsa in ämnen men långt ifrån alla.
Dessa är kanske precis lika duktiga i praktiken som andra i teorin.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem