Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Windows Vista

Windows Vista

Äntligen så har Windows Vista släppts!

Jag har köpt en ny dator från Dell och funderar på att installera Windows Vista men det finns ju både 32 och 64-bitars version av Vista. Jag undrar, vad är skillanden på de båda versionerna och vilken ska man välja? Det finns ju också Vista Home Basic, Home Premium och Vista Ultimate, vad är skillnaden på dessa tre versioner och vilken ska man välja som en vanlig hemmaänvändare och då handlar det inte om priset på de olika paketen.

Tackar på förhand för era svar här på forumet.

/Raj-Raj
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Jag tänker också vänta med Vista ett tag...har det relativt nya 64 bitars XP i en dator, och i praktiken är den värdelös. Kan inte hitta drivers till periferi utrustning och då står man där med en hiskeligt snabb surf och speldator, nåt annat kan jag inte göra med den då jag inte ens kan printa ut ett papper med text.

Och jag är rädd att det blir samma elände med Vista den första tiden, så även om den nya grafiken är lockande så tror jag att jag väntar MINST ett år innan jag skaffar det här nya operativsystemet....

//Breeze
Funktionalitetn tycker jag avgör inte priset. jag kan helt enkelt inte ha något annat än Ultimate då business saknar funktioner för media och homer versionerna saknar funktioner för nätverk och arbete. men inte fan lägger man ut 4-5000kr på ett operativsystem. Tur att OEM finns från 1700kr
Dej hade jag inte räknat något annat val på Rob.
skulle inte själv köra något annat.
Annons
Rob:
Talar bara GPU när det gäller grafikkort
Jag kommer att vänta med Vista in i det längsta.
Tycker att XP är bra med alla gratisprogram du kan hitta överallt på nätet.
Jag sparar Dvdfilmer på hårdisken och bränner kopior på ungarnas filmer, då livslängden på en Dvd-skiva i en 5 årings händer är kort.
Vista har ett omtalat DRM-skydd som kommer att försvåra kopiering av all digital media.
Så flytta musik mellan dator och Mp3 kan bli besvärligt om det inte godkänts av företaget som äger rättigheterna.(?)

Men om ni bara är ute efter ett snyggare utseende så testa Vista Transfomation pack.
http://www.softpedia.com/progSearch/Vista%20Transformation%20Pack
Funkar bra i min bärbara, men jag tröttnade snabbt på genomskinliga fönster.
(Om det vore ballt skulle väl alla balla tidningar vara tryckta på smörpapper?)

Ovanligt nog är jag inte det minsta sugen på att uppdatera!
Jag håller med Dig Egil, Vista måste vänta. Tänk vilken röra det kommer att bli med alla versioner och vilka pengar det kommer att kosta för kunderna när de märker att den version de har köpt inte räcker och de måste uppgradera. Nej Jag behåller XP ett bra tag till.
Detta kanske är ett alternativ till Vista?

http://www.okit.se/html/suse_linux_10_2.1389.html

MistyArrow:
Är inte du en Ubuntu-kille eller har du bytt??
Jag håller med om att det är för många versioner av Vista.
Jag behöver minst Ultimate, är det någon som vet vad den kommer att kosta?
Jag tror det är ett OS för nästa generations datorer, vi som sitter på datorer inköpta i dagsläget behöver nog inte göra oss besvär.
Dessutom finns det för få drivisar & program för 64 bitarsteknologin i dagsläget.
Visserligen håller jag på med datorer hela dagarna och skulle behöva installera Vista för att ha koll på läget men det tar emot.
Xp regerar fortfarande för en tid framöver.


tejay4u:

Jovisst är jag det, men när jag ändå höll på att läsa igenom alla sidorna om Linux så råkade jag se den där dist.

Dom kallar den för "Vista-dödaren"

tejay4u:

Ultimate kostar nästan 5000:-
Finns bl.a. på Dustin.se
På windows hemsida finns ett program man kan ladda hem som kollar om den dator man har är redo för Vista och i så fall vilken version den klarar samt vilka program man har som behöver uppdateras och hänvisningar till programmens hemsidor.
Själv väntar jag nog ett bra tag innan jag går från XP till Vista även om det enda jag skulle behöva var lite mer minne.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem