Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Varför slocknar skärmen

Varför slocknar skärmen

Skärmen slocknar utan vidare, sedan ploppar en liten ruta upp med texten
INPUT NOT SUPPORTED. Måste använda knappen återstart för att starta om datorn. Är det fel på skärmen eller grafikkortet eller..............????
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

är det inte en strömsparargrej, om du rör musen, kommer den inte igång igen då?
För mig låter det som om grafikortet inte mår bra?
Nej, det första som försvinner är pekaren. Sedan blir blir skärmen svart.
Ibland sprakar det i högtalarna innan! Har även kollat att kablar till skärmen sitter ordentligt, har också kollat så att grafikkortet sitter okey
Annons
Du kanske har rätt i att det är grafikkortet som inte är okey Per. För det borde väl vara skärmen eller kortet. Grejerna är bara 18 mån.
Om det vore skärmen, så tycker inte jag att endast pekaren ska försvinna först, innan skärmen slocknar, utan då borde hela skärmen slockna på en gång (tror jag iaf).
EFtersom det står Input not suported, så undar jag vad du har för anslutning till skärmen. Är den digital eller analog.
Om du inte vet vad jag menar, så kolla på skärmen om du har två anslutningar där du kan skruva fast kabeln. Den digitala anslutningen är mera långsmal och plattare än den analoga. Om du har dessa båda anslutningar, så stäng av datorn och prova att flytta kabeln, MEN sedan måste du även flytta kabeln baktill på datorn till en motsvarande anslutning. OBS höll på att glömma att du måste förstås ha en annan sorts kabel, men det följde nog med vid köpet.
Vet inte om den är digital eller analog, men jag har kollat
baksidan av skärmen och där ser ut att bara finnas för en anslutning.
Alltså, en för strömmen och en till datorn. Det är en LCD-skärm Acer 17" 12ms
Låter som att minnet i grafikkortet har pajat. Jag har haft exakt samma problem med en dator. Köpte nytt grafikkort och sen funkade det perfekt. Tills nästa grej pajade då...
Vad har du för uppdateringsfrekvens på bildskärmsinställningarna?
Högerklicka på skrivbordet och välj egenskaper, fliken inställningar och knappen Avancerat, under fliken Bildskärm hittar du Uuppdateringsfrekvens.
Vad står det? Är det 70 eller 60 är det nog OK. Sänk det annars.
Lite märkligt det där med högtalarna...Är grafikkortet inbyggt på moderkortet?

/Claes
Tack för tipset, har kollat. Den står på 60hz Tyvärr!
Kontrollera så att fläckten på grafikkortet snurrar.
och följ den förra trådens tips om att testa skärmen på en annan dator.
eller datorn med en annan skärm.
Ni måste med det snaraste få en begränsning i vad som kan vara fel.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem