Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Aktier

Aktier

Hej!

Jag undrar hur aktiemarknaden kan stiga när de flesta p/e-tal ligger runt 30 eller mer?

Mycket märkligt..

Ha en bra dag
Antal svar på detta inlägg: 10
Aktiemarknaden har inget med företagen i fråga att göra. Det är en egen marknad och man stödjer inte företaget om man köper deras aktier. Tvärt om så "tvingar" man dom att tänka kortsiktigt, dvs på aktievärdet.
Elias om man inte stöder företaget vad får då företaget nytt kapital ifrån om man köper aktier?
Hej!

Svar till Elias:

Ingen aning..?

Men det som förvånar mig är p/e-talen som alla tjatar om!

Annons
Rob:
Det är inte företagen som säljer aktierna, och därmed inte heller de som får några pengar när man köper aktier.
Det är de andra spekulanterna som äger aktier, som tjänar pengar på att andra köper samma aktier, dvs då aktiekursen går upp.
Det är när ett företag ger ut nya aktier (nyemission) som det tjänar några kronor.
Bubben:
p/e-talen vet jag inget om
Så någon som vet kan ju berätta för oss
Hej!

Men efter vad jag hört ska p/e-talen ligga ca: på 10-12 för att vara långsiktigt lönsamma.

Och nu ligger dom på 20-30 dvs. det dubbla..

Då blir det bara ren spek. och en ny börsbubbla ju..

P/E står för Price/Earning (pris/vinst). P/E-talet för en aktie erhålls genom att dividera aktiekursen med vinsten per aktie. Ett av de vanligaste måtten på hur dyr en aktie är. Lämpar sig bäst för att jämföra bolag som liknar varandra, t ex bolag i samma bransch. Lågt P/E innebär låg värdering och tvärtom.
P/B-tal Price/book, aktiekursen delat med företagets bokförda värde per aktie. Det bokförda värdet är de totala tillgångarna i företaget minus skulder. Om p/b-talet är högt är kursen alltså hög i förhållande till företagets bokförda värde. Om p/b-talet är lågt kan det innebära att aktien är undervärderad i förhållande till vad företagets tillgångar är värda.
Bubben:
Börsen ÄR bara spekulationer!!!
taxiförare,??????fattar0gonatttttt

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem