Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Normalvikt

Normalvikt

Man kan ju enkelt kolla vad man skall väga. Om man är 1,87 som jag är
så skall man väga 87 kg, om man har normal benstomme. Sen får man
dra av eller lägga till 10% om man har en avvikande benstomme. Jag har
klen benstomme, och skall alltså väga 79 kg.

Men då blir jag genast subjektiv, och intalar mig själv att jag har normal
benstomme. Jag väger 87 kg. Det är alltså 8 kg för mycket, men jag vill
lura mig själv och glömma det. Sådana är vi. He,he
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: 1 2 Nästa »

Sitt BMI (Body Mass Index) kan man räkna ut på;

http://www.markazits.com/diet/bmi.php

och enligt det så stämmer inte din uträkning riktigt Leiake för då är 87Kg vid 187cm på gränsen till övervikt.

Jag tycker själv att 87 kilo låter mycket vid den längden. Då bör man nog ha ganska mycket muskler.
Jag bör kanske lägga till att det inte var menat som ett påhopp på din personliga vikt Leiake (inlägg kan lätt misstolkas) utan bara ett ifrågasättande av ditt exempel
Telamundo !

Mina käkmuskler är väldigt utvecklade. He,he
Angående din förklaring av missförstånd, så är jag av förklarliga själ väl
insatt i detta fenomen , efter alla påhopp. Försökte beställa tid hos min psykolog.
Men han tyckte det var bortkastad tid. Jag har fått men för livet.
Jag är obotligt psykiskt skadad resten av mitt liv. Han sa: Tur att du är
så gammal, så slipper du lida så länge.
Annons
Jag tror att dom flesta tjocka människor tar ganska lätt på sin vikt
Leiake, har du fått men för livet?
Håller med dej, dina käkmuskler är lite väl tilltagna, du behöver banta ner dom lite!
Förresten, normalvikt! För vem? Ibland är det bra att ha lite hull att ta utav om man blir sjuk, så sa alltid min mamma, och mammor har alltid rätt.
vad leiake säger är man kille i sverige så räknar de på att ja som han är 187cm lång så ska du väga 87 kg. medans om du är kvinna som är lika lång ska väga 10kg mindre alltså 77kg. Sedan finns det ju avvikelser från det men det är bara en genomsnittlig beräkning.

Men kvinnor som inte tränar ska nog mäta sig efter BMI istället då BMI togs fram för att mäta just kvinnor och inte män. Och jag kan inte nog påpeka att det endast gäller för dem som inte tränar. Sedan att vad som är övervikt eller ej är beroend epå ålder.
Att mäta på ditt sätt leiake o rob är urgammalt idag mäts BMI på alla oavsett kön o om man tränar el inte. Det finns mallar för alla typer. Klart att män väger mer om de är längre o har större muskler men har de samma längd som en kvinna o inga specilla muskler ja då ska de inte väga mer. Så det har faktiskt betydelse hur mycket muskler som personen har. Det finns ju kvinnor som både är längre o större muskler än män o då ska de naturligtvis väga mer.
Sedan är idealvikten väldigt individuell för varje person.
Tänkvärt i VF idag:

"Man får vara glad att man är som man är, när man inte är som man ska"

Har för länge sedan konstaterat att jag är för kort. Ibland har jag försökt säga att det är så här för man är intelligent, men vetenskapen är inte på min sida.
Birger!

Ha,ha! Den var bra!

Napoleon var ju känd för att vara kort. Inte alls. Han var normallängd.
Däremot var han matematiskt geni. Så intelligensen har nog inte med
längden att göra. Det är vetenskapligt bevisat.

Det var Napoleon som hittade på Pommes Frites. Utan honom hade inte
Mac Donalds funnits. Då hade det varit lättare att hålla vikten.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem