Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Nya problem

Nya problem

Nu är jag illa ute igen. Varje gång jag startar IE kommer det först upp nånting som kallar sig The Panorama Factory Help. Innan jag hunnit ta bort det kommer det en ny The Panorama Factory framför det första upplägget och där står att jag skall registrera mig eller vänta. Jag vill varken registrera mig eller vänta men kommer inte åt att få det att försvinna från mitt fönster. Vidare kommer det samtidigt upp en ruta i aktivitetsfältet där det står doc. Hur bär jag mig åt för att bli kvitt detta elände ?
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Nu har du blivit hiijackad , så det gäller nu att du har tungan rätt i mun.
och inte trycker registrera mig.
avakta tills du hör att någon har en lösning.
du får alltså inte tappa tålamodet så lätt som igår.
Prova
HijackThis
Hej igen. Blev borttagen som medlem och haft svårigheter med att få kontakt med Forum. Igår kväll prova jag med Hijack där jag valde det ena allternativet, tror det hette kör. Då verkade det hålla Panorama Factory borta, men i morse var de här igen. Skulle jag ha valt det andra allternativet ?
Annons
Dessa typer smittar inte en om man håller sig till tillförlitliga sidor.

Det finns program att köra i bakgrunden ( inte antivirus ) som hjälper till att "blocka" dessa script att köras från websidor
Kolla mer på Castlecops downloads
www.castlecops.com

Hämta hem
Spybot search and destroy och uppdatera och kör
Blir inte kvitt Panorama. Nu när jag startade datorn lät jag den bara stå orörd. Efter ett par minuter tänds en helvit sida upp där man i programikonen kan läsa Microsoft Int.... samtidigt som en blå rand börjar tändas som indikerar på att någonting är på gång, men ingenting mer händer förrän helt plötsligt Panoramat kommer med två fulla sidor plus rutan där det står doc, och sen det där läskiga "Licens and Registration reminder" som inte går att ta bort.
Det verkar sjukt tycker jag att det hela kan starta utan att jag rört någonting.
Har tidigare kört med Huckleberrys båda förslag men ingenting händer, vad göra.
Kolla under "lägg till och ta bort program"
Om det finns där, för söker man på nätet så verkar det vara ett program som kräver installation.
Titta också under "processer" i Aktivitetshanteraren. Den får du fram genom att trycka ner ctrl+alt+delete
Klicka på användare så alla processer som "du" har startat sammlas under varann. Är programet igång ska det finnas där under.
Det vore bra om du skrev ner alla processer som du ser tar upp mycket internminne.

Tyvärr kan det ibland vara tvunget att gå in i registret och plocka bort nycklar som generear igång skiten så fort du har tagit bort det en gång.
Men det är nästa steg
Igår´kom aktivitetshanteraren upp av sig själv och där tog jag bort programmet, va skönt tänkte jag nu är jag kvitt skiten. I morse när jag startade; samma elände igen. Nu har jag läst ditt (Huckleberry) sista meddelande. "lägg till och ta bort program" hittar jag inte men aktivitetshanteraren lyckades jag få tag i. Gjorde om proceduren som igår och nu är jag kvitt eländet igen men nästa gång jag startar är det troligen tilbaks igen. Men tack tack för hjälpen så länge för nu kan jag ju komma ur eländet även om det blir lite jobbigt att stänga av datorn och att starta den tar lång tid därför att när jag startar IE utbryter tydligen ett krig i datan om vilken den ska ta fram först IE eller panoramat.
Lägg till eller ta bort program finns under
start
kontrollpanelen


om du stänger ner processen via aktivitetshanteraren , skriv gärna upp vad det heter där. Det kan hjälpa för informationssökning om hur vi får bort det
Seggre95 !

Om du tar till mitt patent, så blir du av med detta program. Kanske datorn
oxå. (Jag skojar)

Start/Sök i Alla filer skriver du Panorama Factory. Sen klickar du igång.
Detta tar en stund, så du inte avbryter. När det har sökt färdigt, så tar du
varje fil. Hö.-klickar och klicka på Ta bort. Allt skall bort. Ibland står det
" Går ej att ta bort Källfil." Ta bort alla andra så försvinner källfilen oxå.

Hör av dig hur det gick. Du har att göra en stund, men tid har vi ju gott om.

Lycka till.

P.S Du har även kvar Hijackthis om du tryckte på kör. Då laddade du hem
detta program. Men jag tror inte du är Hijackad , utan du har klickat på
en knapp för mycket. Panorama Factory är ett bilbehandlingsprogram.
Men det kan ju vara oseriöst, när det jagar dig så mycket.
Såvitt jag kan förstå har du laddat ner ett bildhanteringsprogram för att testa. The panorama factory. Det innebär att under lägg till/ta bort program under kontrollpanelen borde detta program finnas som du kan klicka på för att ta bort det.

Rutan du får upp om att registrera programmet kommer upp pga att testperioden har löpt ut. Detta program tycks autostarta. Det gör det antingen genom att det ligger under autostart i startmenyn, eller att det startas genom en nyckel i registret.

När du stänger ner programmet med aktivitetshanteraren stänger du av det bara för stunden, nästa gång du startar datorn kommer det igen.

Så antingen avinstallerar du programmet med hjälp av "Lägg till/ta bort program".

Eller så tittar du i autostart i startmenyn och om det ligger där så högerklickar du på den ikonen och väljer "ta bort". Då har du inte tagit bort programmet men det kommer inte att stöka till det för dig när du startar datorn.

Om inte något av dessa alternativ funkar föreslår jag att du låter någon "kunnig" människa titta på problemet på plats. Att i forumet instruera på ett begripligt sätt hur du ska gå tillväga tror jag inte är någon idé. Det kan snarare ge dig fler problem.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem