Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Resetips: paradisöar i Panama

Resetips: paradisöar i Panama

Nyss hemkommen från Panama där jag tillbringade ett par veckor. Det är resa som jag verkligen kan rekommendera.

Det är ett fantastiskt varierat och färgstarkt land! I Sverige tycks de flesta välja Costa Rica för en semester i Centralamerika men Panama har det som Costa Rica saknar, enormt vackra karibiska paradisöar. Här finns dessutom en otrolig blandning människor från alla världens hörn och en imponerande mångfald av blommor, växter och djur.

Öarna som jag besökte heter San Blas, Bocas del Toro och Contadora. På min resa upplevde jag regnskogen i Valle de antón, en utsläckt vulkan som ligger i dalen antón. Här kunde man bada i gömda vattenfall, promenera genom skogen, se alla möjliga fåglar och inte minst se pittoreska små byar mitt i vulkankratern. Panama är mer än kanalen, men kanalen är ett måste vid ett besök, det var minst sagt intressant att se båtarna passera slussarna.

Från Panama City gjorde vi exkursioner till Bocas del Toro. Bocas är en samling öar som ligger vid Panamas karibiska kust vid gränsen till Costa Rica. Här gjorde vi exkursioner i båt, såg vilda delfiner, fåglar av alla slag och snorklade i fantastiska korallrev. I Bocas bygger man mycket på vattnet vilket gör att hela området väldigt speciellt.

Höjdpunkten på resan blev ändå de fantastiska öarna i San Blas. San Blas är en ö- värld som ligger vid Panamas karibiska kust nära Colombia. Här finns över 400 små paradisöar utspridda i en magnifik skärgård som är obeskrivligt vacker. På ca 45 av öarna bor Kuna folket som administrerar öarna och sitt land. Kuna samhällena är matriarkier, kvinnorna bestämmer, de är de enda som får äga land och ärver, vilket är väldigt speciellt.

Man når öarna i små flygplan som flyger från ö till ö. Det märks att turismen som kommer hit är i väldigt liten skala. Vi bodde på en ö som bara var 6 hyddor, hängmattor, kokospalmer, en pelikan och ständer vita som mjöl. Vattnet var transparent. Hyddorna var helt gjorda av naturmaterial och våra värdar lagade läckra rätter av nyfångade skaldjur som hummer, krabba, fisk, kräftor. På dagarna var det bara att snorkla och ta det lugnt. Rena paradiset och kan verkligen rekommenderas!

De svenska researrangörer som jag hittat med resor till Panama är www.vialatina.se (som jag själv åkte med) och Läs och res
Antal svar på detta inlägg: 2
Vilken fatastisk resebeskrivning.

1958 jobbade jag på ett svenskt kryssningsfartyg som hette Stella Polaris.
Vi angjorde aldrig San Blas tyvärr, men jag har aldrig glömt det fantastiska ljud vi hörde från djungeln, när vi ankrat upp utanför en av öarna. Det var ett fågelliv som jag aldrig varken förr eller senare hört, trots många exotiska resor, inte heller kommer jag någonsin att glömma de små träkanoterna som cirklade runt oss, men indianer som försökte sälja sina hemmagjorda täcken m.m.

Jag är inbjuden till en kryssning till sommaren från Los Angeles till Florida genom Panama kanalen, har ännu inte bestämt om jag skall åka, men det kan aldrig bli som att fara från ö till ö som du gjorde.
San Blas är verkligen fantastiskt och väldigt okänt. Det är inget traditionellt resemål och antalet turister som kommer är begränsat.

Om du kryssat förbi där men inte varit på plats på öarna så förstår jag att du vill åka dit. Man behöver inte åka från ö till ö, utan kan välja att åka från Panama City till en ö, sedan hämtar de upp en med båt. Hur som helst är det en sagolik upplevelse att vistas på öarna. Servicen är personlig och man känner att man är långt borta i ett oexploaterat och jungfuligt Karibien. Passa på att uppleva det om du får möjlighet.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem