Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Angående bilar

Angående bilar

Jag har problem med en lampa, som indikerar att batteriet inte laddar ordentligt, den lyser väldigt svagt tills motorn blir varm, sedan slocknar den.

Leiake, jag vet detta är ditt special område, har du en förklaring på vad det beror på.

Som alltid tacksam för svar!
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

problemet låter som laddnings regulatorn till Generatorn
Att varningslampan för batteriet indikerar kan bero på två saker:

1. Batteriet är i dålig kondition, och kan inte laddas upp tillräckligt under drift. (Om batteriet kan laddas, men inte tillräckligt så lyser lampan svagare. Ju starkare lampan lyser, desto mindre laddas batteriet.)

2. Generatorn laddar inte ordentligt. (VARNING för motorstopp under färd!!!)

Det kan vara så illa att generatorn inte ger tillräckligt med stöm för att förse bilen med ström samt att ladda batteriet. Då får du samma symptom, att batterilampan lyser.. Ju starkare lampan lyser, ju svagare ström ger generatorn.
Det kan bland annat bero på att kolstiften är utslitna eller i värsta fall har brännt fast i generatorn.

Det är ganska så lätt att kolla om generatorn laddar för lite eller inte alls.

Starta bilen, koppla loss ena polen till bilbatteriet under drift. Om motorn dör så har du något fel på generatorn, då den inte kan förse bilen tillräckligt med ström. (Bilen ska fungera utan bilbatteriet när den väl är igång.)
ibland är det så enkelt att drivremmen är lite slak, när grejorna blir varma får den bättre grepp och lampan slocknar.

Det finns också en diod i generatorn som kan gå isönder, då släpper den ström igenom baklänges kan man säga lite förenklat, ungefär som en backventil. då lyser laddningslampan svagt. men det laddas ändå och man kan köra så i åratal utan att det händer nått.

Ett annat helt vansinigt problem som kan uppstå är att om själva varningslampan för laddning går sönder, då laddar inte generatorn heller.
Vilken ingenjör kom på den logiken??
Men kolla på en verkstad om den laddar, de mäter de lätt.
Annons
Ett fruset batteri , laddas inte.
och det gör batteriet om det inte är laddat.
Det är tyvärr många som drabbas av otrevliga överraskningar när vintern plötsligt slår till, det behövs inte så värst många - grader förens batteriet sägerifrån, om man tarförvana att kontrollera batteri tänddetaljer ody före vintern så sparar man mycken förtret och svordomar, det slår nästan aldrig fel så fort termometern kryper under 8-10- grader så är det förvånansvärt många som har problem att få igång sina bilar.
Där med påstår jag inte att du har startproblem pga din laddningslampa men var observant , det kan bli.

xyz.
Jag hörde av en kompis som äger en VW 1303 att han är vansinning på alla nya bilar då det knappt går att byta en glödlampa utan att man måste lämna in hela bilen till verkstaden...

Allt är ju kompakt som han kallar det...

Det kan också vara spänningsfall i kretsen för laddningslampan, vanligt fel på äldre bilar.
Är det så laddar generatorn som den ska och felindikeringen kan du blunda för.

White_Trash
Strömmen som lampan tar behövs för att laddningen ska komma igång (Magnetiseringslindningen). Det är därför laddningen kan utebli om lampan är trasig. Då laddningsspänningen stiger utjämnas spänningen och lampan slocknar. Om det då är spänningsfall i kretsen kan lampam glöda utan att det är fel på laddningen
Kolla också +kabeln från generator till batteriet, kan gå via startmotorn. Är det dålig kontakt där nånstans kan det bli på samma sätt
Micke03!
Du har fått så många svar och alla kan ha rätt.

Jag har inte en aning, och beklagar ditt dilemma. Men en bilelektrisk
firma hjälper dig på en sekund, kanske två.

Jag brukade skoja med folk som ringde och sade att bilen jag köpte av
dig för ett år sedan gick inte igång i morse. " Vad är det som är fel"
Bensintanken är full.

-Det är nog slask på hypoidstången.
-Är det dyrt???

Det finns inget som heter hypoidstång, och slask mitt i sommaren är ovanligt. Så rolig kan man vara när man är från " Götet"
Tack för alla goda råd och förslag!

Kan tillägga att när jag använder mina blinkers, så blir det röda rödare och blinkar i takt med blinkern, kan detta undantaga något av förslagen.
Batteriet är så gott som nytt. Har också märkt att när jag startar bilen, så tänds "trasig lampa" indikatorn när jag sätter på lyset, för att slockna efter några sekunder!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem