Söndag 19 maj 2024 vecka 20
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Bröstcancer

Bröstcancer

Jag såg just ett inslag i TVs Rapport om bröstcancer.
Jag tror att jag tidigare berättat att jag är drabbad av den elaka sjukdomen.
Min cancer upptäcktes vid en mammografi. Jag är nu fri från cancern.
Tjejer, kvinnor gå på mammografi när den erbjuds Dig.
Om undersökningen visar att Du har bröstcancer har Du mycket större möjlighet att bli frisk om Din cancer upptäcks i tid och kan behandlas.
Tveka inte tjejer/kvinnor! Bli "mammograferad"!
Antal svar på detta inlägg: 3
Jag har gjort det en gång det var förra året, var lite rädd för jag hade hört att det skulle göra jätteont men det kändes knappt. Håller med dig Poppo ta chansen när ni får den, det är gjort på ett ögonblick.
Du hade tur som blev frisk igen, hade en kompis som inte blev det. Hon fick först i det ena bröstet, fick operera bort hela till sist, efter 6 år fick hon i det andra bröstet o opererade bort hela det oxå. Men det spred sig bl.a till levern, hon klarade inte sig, hon blev bara 46 år.
Så gör som Poppo säger tveka inte.
Hej Poppo.har oxå varit på mammografi. upptäkte en knöl i bröstet. blev livrädd. Mamma låg samtidigt inlagd för lungcancer.turligt nog hade jag bara en fettknöl.
mamma gick tyvärr bort i sviterna av cancern.KVINNOR tveka inte att göra mammografi när ni får chansen. cancer är en elak och lurig sjukdom.

kram på er alla kvinnor där ute.
Kan bara hålla med och uppmuntra ALLA att gå på samtliga hälsokontroller man blir kallad till. Och även att regelbundet kolla upp sina värden på en vårdcentral eller dyl. Tiden går fort och det är så lätt att slarva med kontroller och hux flux har det gått många år. Då vet jag av egen erfarenhet, att man kan reagera med rädsla och strunta i att gå till läkare just för rädslan att något "fel" ska upptäckas. Man är ungefär som strutsen, men bättre att man får hjälp i tid om det skulle vara något än att strunta i att undersöka sig. Läkarvetenskapen är fantastisk idag så det finns ofta hjälp att få bara saker och ting upptäcks i god tid.

Kram

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem