Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Fastighetsskatt

Fastighetsskatt

Det börjar bli billigare att bo i småhus. Skatten sänks betydligt.

Om ni inte tror mig så Googla på följande, för adressen är så är lång, så jag
kan inte kopiera den He,he

Skriv i Google: Skv 296 Utgåva 16 När ni är där, Ladda ner utgåva i
färg. Ofarligt. Det är en broschyr som man inte begriper ett jota av, så
jag ringde. Fastighetsskatten är nästan halverad på småhus och hus på
mindre jordbruk. Det är retroaktivt, så det gäller för 2006.

Jag får nästan 6000:- tillbaka. Men jag kanske drömmer.

Ni som kan räkna. Hjälp.!! Det är nog inte sant.
Antal svar på detta inlägg: 5
Det är säkert sannt, men med alla skatter till höger och vänster så det jämnar det nog ut sig i slutändan..
Leiake: det beror på vad du menar med "halverad". Skatten på "vanliga" småhus (typkod 200 - 299, dvs. villor, fritidshus etc. ) är 1%. En höjning fördelas ut på de närmaste tre åren. Sen har du dämpningsregeln som säger att en viss andel av inkomsten ska gå till fastighetsskatt (det finns de med taxvärden på ca. 4 milj. och då har de 40.000:-/år i skatt). Du nämner "hus på mindre lantbruk". Hus på lantbruk är desamma oavsett om det rör sig om stora eller små lantbruk. Rektroaktivitet finns inte, om du inte begär omprövning av ett tidigare års taxering. Reglerna ändras i samband med en allmän fastighetstaxering, som för småhus var 2003 och för lantbruk 2005 och återkommer vart 6:e år. Däremellan sker förenklade taxeringar som kan sägas vara en kopia på den allmänna. Reglerna ändras alltså inte mellan dessa allmänna taxeringar. Har du fått halverade värden kan de bero på att förhållandena för din fastighet ändrats så radikalt att de förorsakat sänkningen.
Leiake här skulle det gå att ösa på med både det ena och det andra, men det går nog inte för vips hamnar vi under en rubrik som inte finns nämligen politik! Fast en sak går lätt att slå fast de med fasionabla bostäder tjänade grova pengar och småhusägare på landsbygden fick nöja sig med snuspengar!
Annons
Vilma!

Fastighetsskatt är inte politik. Det är något annat konstigt. Man betalar
skatt på något som man inte har intjänat. Men i mitt fall, så går det ju åt
rätt håll. Nedåt!! Jag har dubbelkollat. Så jag kan inte klaga. He.he

Om man har ett tomtvärde som jag har på 700.000:- så beskattas man bara
med 2:-/kvm. Min tomt är 700/kvm. Alltså max. 1400:-. Sedan finns det något som heter underlag. Det var taxeringsvärde förr. Men nu är dom så
snälla så dom sänker det automatiskt. Fråga mig inte hur. Mitt underlag var
1.800.000:- , nu är det 843.000:-. Trolleri!

Undrar om Joe Labero är inblandad. He,he.
Grattis Leiake du tillhör till vinnarna.

Jag fick istället högre fastighetsskatte inte mycket men några hundringar i alla fall.

Roligare blir det när man ändrar fastighetsskatten till kommunala fastighetsavgift före mandatsperioden slut.
Samma avgift på småkåkar i glesbyggen som i Djursholm.

Sverige är fantastisk och framförallt Rättvis.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem