Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Bo i Monaco

Bo i Monaco

Om man bor i Monaco, kan man då hyllas som svensk, när man åker fort ner
för en backe med snö. Jag missunnar inte Anja dessa kronor hon skrapar
ihop under sin korta säsong. Men varför trixa med alla dessa skatteplaneringar. Kan inte Sverige hitta på en lösning, så att det går lika
bra att bo hemma om man nu kan hoppa högt ,långt och åka fort i en backe.

Det verkar ju nästan löjligt att titta på dessa skattesmitare, som sliter som
djur, och på toppen måste dras med dåligt samvete, för att dom måste
mygla med sina inkomster.

Fler än jag som får dessa tankar. Jag antar det. Det är osunt hela "skiten"
Antal svar på detta inlägg: 8
Instämmer fullkomligt med föregående talare (skrivare)! Osunt sa Bill ja osunt var ordet sa Bull! Bra Leiake!
Blir lite kinkig över att stjärnorna gnäller över att betala skatt. De har så kort aktiv tid säger de och vill inte betala så mycket av sina intäkter i skatt. Vad ska de då leva av efter sin aktiva tid menar en del. Men efter sin aktiva tid kan de väl jobba och tjäna pengar som alla andra eller? Eller är det inte mer än rätt att de efter 5-10 år på toppen ska pensionera sig vid 30?
Man kan också diskutera dessa hiskliga intäkter som fortspringare och liknande har. Är det nödvändigt med sådana astronomiska pengar? Folk sprang fort och hoppade högt på 50-talet också utan dessa miljoner.
Så tittar den fram igen DEN STORA SVENSKA AVUNDSJUKAN. All tid dom lägger ner innan dom slår igenom allt annat dom försakar för att komma dit dom är. All spännande underhållning dom bjuder på Och när deras framgångar kommer då är vi alla med och är svenkskardå tillhör dom oss oavsett var de bor.
Annons
Inte ett dugg avundsjuk. Det är väl roligt för dem att de tjänar pengar. Men med mycket pengar kommer mycket problem. Skulle själv aldrig lägga ner det jobbet på att bli svettig. Men var idrotten mindre underhållande när de inte håvade in dessa enorma summor?
En läkare lägger ner en hel del tid på att bli läkare och försakar en massa på vägen också. Men de kanske inte utför bragder i den klassen att de förtjänar massornas hejarop. Det är lika underhållande att se en skicklig yrkesman i vilket arbete som helst som att se Anja & co i arbete.

Musikbranschen likadant, enorma pengar. Hockeyspelarna i NHL. Fotbollsspelare, Beckham skulle ju få en liten slant på nån MILJARD för att spela korpfotboll i USA... Det har ju passerat bortom vett och sans. Eller han är väl värd det den lille pojken, han kan ju inget annat för han har ju försakat utbildning och annat på vägen till fotbollsmiljonerna... MEN han har ju underhållit oss också så nåt ska han väl ha för det.

Och så är det ju så jobbigt med alla journalister som smygplåtar dem hela tiden så det får man ju förstå att de måste köpa sig en ö eller nåt för att få vara ifred... Kan undra vad Gotland kostar idag? Fast man får ju skatta i andra länder också så pengarna räcker kanske bara till Orust.

Äh, det är sjukt. Vad tjänade Gunder Hägg? Var hans insatser mindre underhållande?
Fanns många förr som du påpekar Gunder Hägg, Gert Fredriksson Sixten Järnberg osv. Men tiderna förändras och vi med dem. Håller dock med dig om att det ibland spårar ur speciellt inom internationell fotboll och NHL Men då kan man ställa sig en annan fråga Vem betalar dessa summor och var får de sina pengar från? Har ju blivit inne att köpa sig ett helt lag för vissa som vill vara bland de stora. OK bättre ge pengar till idrotten.Än slösa dem på annat. När det gäller andra yrkenfinns ju även där en viss hiriarki Att vara läkare ansågs ju förr vara något mer fint än andra tex. Allas lika värde när det gäller lön och anseende kan vi nog glömma. Sånt är livet har alltid varit kan inte se att det skulle ske ngn större förändring inom överskådlig framtid.
Kan bara se till mig själv, hade jag haft förmågan att prestera som dessa stjärnor, så inte hade jag tackat nej till att tjäna ihop pengar, som jag skulle kunnat leva bra på resten av livet, och nog hade jag gjort allt som stod i min makt, för att behålla så mycket som möjligt, även om det betydde en flytt till Monaco under några år.
Tror inte innerst inne att ni som tycker detta är fel hade gjort annorlunda, det gäller trots allt ett fåtal människor, som ger oss bättre underhållning än något annat TV program, och som samlar miljontals tittare vid varje tillfälle de tävlar.
Rutan den stora svenska avudsjukan är global tro inte att den enbart är blågul!
Visst är jag avundsjuk på dessa storstjärnor men missunnar dem inte att tjäna sina pengar. Felet är inte utövarnas utan ett gigantiskt systemfel! Det kan rimligtvis inte vara värdefullare att putta en boll i ett hål, slå en boll i eller över ett nät än det är att rädda människor liv. Tyvärr är det så idag och det är just det som jag tycker är fel.
Dock skall ingen skugga falla över utövarna, men hockkey-pottentaterna i Canada visade att spelarna inte kunde få hur mycket som helst. Visst gick det att sänka lönerna för alla inom NHL. Personligen tror jag att det med lätthet skulle gå att halvera lönen hos alla proffs. Är det någon som tror att de skulle ta ett vanligt jobb där applåderna är borta och ramljuset släckt.
Jamen dom får försaka så mycket säger då någon och frågan är vad för något? Jag tror att de som lyckas får betydligt mera igen än vad dom måste försaka!
Man kan naturligtvis ha synpunkter på dessa ENORMA prispengar som utgår i vissa sporter. Men varför blir avundsjukan större när pengar tjänas för att man presterat något, te x en idrottsprestation, där utövandet i sig är ett enormt slit innan man nått framgången som genererar stora belopp, -än när man vinner pengar genom att satsa på hästar eller skrapa triss?

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem