Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Tänker på mina grannar lite

Tänker på mina grannar lite

Ett förråd brann i grannhuset mitt emot oss nu ikväll.
Förrådet var fullt av textilier och möbler ända upp till taket.
Det resulterade i mycket kraftig rökutveckling och 2 människor till sjukhus.

Jag vet inte vad jag vill ha menat igentligen med detta......men jag lider verkligen med dom som bor i den trappuppgången. Alla har sina fönster öppna, och man kan bara i sin vildaste fantasi tänka sig hur hemskt det måste vara när allt man har luktar rök.

Längst ner brevid förrådet bor en äldre handikappad man.
Han fick ha stora fläktar stå och gå inne hos sig.
Jag ser honom stå på sin balkong och vandra runt utanför i trapphuset.
...undrar hur han mår nu?

Bara lite tankar från mej
Antal svar på detta inlägg: 7
Det är bra Fibblan att du tänker på andra och inte bara på sig själv jämt. Hoppas att dom hade hemförsäkring allihop i huset.
Ja det kan man verkligen hoppas, annars blir det dyrt.
Hoppas även folk får en tankeställare, ang brandvarnare
För många år sen " 80 talet" så råkade jag ut för en brand det va några pojkar som hade tjuvrökt uppe på vinden å dom hade inte släckt ciggaretten ordentligt , det blev mycke med flytt först till hotell å sen till en ersättnings lägenhet , ung å dum som jag va så hade jag ingen hemförsäkring men som tur är så löste det sig ändå visst jag blev av me dom flesta kläderna å möblerna men jag klarade mig , tänker me fasa på det ibland för om jag inte hade öppnat dörren när grannen bankade på så hade jag kanske inte överlevt det va då tidens branndvarnare , så jag tycker det är guld värd när grannar bryr sig som du gör Fibblan *L*

Tyvärr så klarade sig inte min två katter dom blev rökskadade å det fanns inget att göra åt det


Annons
Tack så mycket både Bea & mrTaco.

Ledsamt att höra om dina katter Bea.


God Natt
Tack själv Fibblan *L*

En sak som man ska tänka på är just att ha ett fungerande brandlarm om inte så köp ett redan idag *S* va försiktiga me levande ljus , dammsug Tvn å andra tekniska saker å framför allt gå igenom vad ni har på vinden å i garaget osv försök att inte ha möbler( soffor fåtöljer) å Dyl i såna utrymen då det är dom som skapar farlig rök , oftast så är det just röken som är farligast ! Å en bra hemförsäkring !! hjälper mycke ( fråga mig) som INTE hade en :P , men framför allt va rädd om era grannar å medmänniskor märker ni nåt så knacka på å varna vad det en kan handla om !

Ha en trevlig Fredag
Ett tips med de vanliga brandvarnarna är att ha flera stycken. De är billiga av ett skäl, kvaliteten är inte särskilt bra. De varierar väldigt i känslighet. Satsa på både optiska och joniserande. De joniserande är generellt sämre. De optiska är lite dyrare men vad är livet värt? Så om man har flera ökar chansen att nån av dem fungerar...

Om man vill vara riktigt duktig ska man ha ett centralanslutet inbrottslarm med rökdetektorer. Då om brand/rökutveckling uppstår går det en signal från huset till larmcentral även om huset inte är bemannat vid tidpunkten och man har alltså stor möjlighet att rädda sitt hus. Kostnad för installation av larmet ca 10-12 000 och en månadsavgift till larmcentral t ex Securitas kostar ca 80 kr per månad.
Ja det är otäckt när det brinner, vi har bott på ett par ställen där det har brunnit rejält hos grannar man är både rädd o maktlös. Den sista branden var på det förra stället vi bodde på, det brann visserligen i den andra trappan men den branden spred sig till 2 lägenheter till o dem låg sett över oss. Vi vaknade av att killen som bodde i den lägenheten som brann hoppade ner från sin balkong på 6 vån till 5 vån balkong, han skrek jätte högt. Han klarade sig men det var en ung tjej som bodde på 12 vån som hade fått panik o sprang ut i trapphuset, hon försökte ta sig ner men klarade inte sig, hon hittades död i trappan, mycket otäckt. Det var värme/stearinljus som var orsaken.
Det brann i en lägenhet under oss en annan gång, trappan blev rent igen smockad av rök o det var 14 vån så ni kan tänka er hur mycket rök det var innan dem fick vädrat ut. Klart att det gick in i lägenheten men vi var snabba o stänga alla fönster o dörrar så det var mest hallen som blev utsatt.
Ja det brann flera gånger på detta ställe innan vi flyttade o det brinner med jämna mellanrum fortfarande, tur att man kom där ifrån.

Brannvarnare är ett måste idag o även för att försäkringar ska gälla. Många husvärdar har satt in brannvarnare i sin lägenheter det tycker jag är bra. Undra om inte dem måste det har för mig att det kom en lag el vad det kallas för några år sedan.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem