Fredag 10 maj 2024 vecka 19
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Ät inte mat som åkt långt

Ät inte mat som åkt långt

Har funderat länge på vad dom menar med detta. Hur skall jag veta
att ett bröd är bakat i Norrland. Det heter Polarkaka. He,he

Sen får ni inte äta bananer,apelsiner,avocado,nektariner,vindruvor o.s.v.
Dom har ju farit världen runt i högervarv tre gånger.

Det enda jag kunde köpa idag var ett paket Marie-Kex. Dom bakas i
Kungälv som ligger 2 mil bort. Men antagligen köper dom mjölet från Peru.
Så hela grejen är ju omöjlig att kolla.

Hörde att dom skickade torsk till Kina, som fileade den, och stoppade i en
kartong som det stod Findus på. Sedan tillbaka till Sverige.

Snacka om att vara torsken. He,he!
Antal svar på detta inlägg: 9
Hmm jag måste faktisk hålla me , och om man nångång frågar i affären var i från nån vara kommer så vet personalen inte det eller har inte tid att svara eller blir bara sura , det är nog bara om man har en gård som man kan va riktigt säker på var i från å hur långt maten har färdas som typ grönsaker osv *S*

Som tex att äkta curry är " made in Mölndal" *asg*

Får väl föklara det här me curryn menar helt enkelt att man vet inte så mycke om varor om man inte har kontakter ;)

Men det finns tydligen nån indigrens i curryn som är från Danmark " kan det bli roligare" *S*
Börja med att bojkotta alla varor som kommer fån USA. Detta land står för nästan hälften av alla de föroreningar som produceras på vår planet.
Deras krigspotensial hotar dessutom hela mänsklighetens existens.
Annons
Jag har förmånen att bo i ett landskap där det mesta vi köper kommer från lokala producenter. Jag/vi har möjlighet att besöka dessa när helst vi vill och se hur djur vårdas, grönsaker odlas m m. Det är guld värt!
Så borde det vara överallt.

Men visst, vi har också tillgång till en hel del produkter från olika delar av världen. Det ser jag enbart som positivt att vi lär oss ta del av andra länders matkultur. Där finns mycket att vinna (kanske inte alltid prismässigt) men med tanke på kolesterol, fetter m m. Framför allt andra länders matkultur när det gäller att äta mycket mer grönsaker.
Tänker på din rubrik Leaike och håller med fullständigt! Det är betydligt bättre att göra tvärtom!
Äta bör man annars dör man,
Äter gör man ändå dör man.

Så vad skall vi ta oss till?
Håller med dig "Fullast", vad ska vi ta oss till?
Ständigt denna skrämselpropaganda om att det vi stoppar i oss är livsfarligt. Det enda man kan göra är väl att variera sin kost någorlunda, allting kan väl vara farligt i för stora mängder. Men är det inte så att "lite skit rensar magen" ?
Men sjukt man aldrig kan lita på "made in".
de eju ett bevis på att de tar så lång tid för grödorna o mogna så därför åker de runt jorden 3 4 ggr
man kan ju inte äta mat som inte blivit processat med besprutningsmedel de eju so gott yummu mmmmmmmm

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem