Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Misshandlade kvinnor

Misshandlade kvinnor

Jag har funderat många gånger på varför kvinnor/män stannar i ett förhållande där de blir misshandlade?
När min mamma var gift med min pappa så levde mamma och vi syskon på flykt från pappa många gånger. Han var totalt rabiat. I början så slog han bara mamma när han druckit men sen var det även då han var nykter. Mamma försökte komma ifrån honom många gånger men hon gick tillbaka igen efter ett tag. Nu e det 17 år sen dom skildes ordentligt. Min äldsta bror har sagt upp bekantskapen med mamma för han skyller hela sin kaotiska uppväxt på henne....men det var ju inte hennes fel att det var så.....
Ja åter till min fråga...Varför stannar man kvar i ett förhållande som består av misshandel??


Missdrygast
Antal svar på detta inlägg: 5
Inte bara stannar. Jag vågar påstå att de som sedan bryter förhållandet, ofta hittar en ny partner med samma sjuka symptom.
En kvinna som vuxit upp i hem där misshandel förekommit träffar ofta en man som så småningom visar sig vara väldigt lik hennes far och misshandlar henne. Hon bryter upp från det förhållandet och träffar en ny man som också misshandlar henne. Varför? Tja om vi tänker på att mycket av kommunikationen mellan människor sker icke verbalt så har dessa misshandlande män likheter med människor som kvinnan är van vid. Dvs hon känner igen sig och är "trygg" med den sortens människor, för hon är van vid dem. Samma sak med alkoholister, kvinnan som bryter upp från en alkoholist träffar inte sällan en ny. Man dras omedvetet till en viss sorts människor som man så att säga känner igen och är van att "handskas" med. Där ser vi också hur mycket logik och förstånd styr våra liv...

Alla som bryter upp från sådana här förhållanden vill givetvis inte träffa en likadan till. Men det sker hela tiden ändå och då måste ju människan fatta ganska viktiga beslut baserade på annat än förstånd...
Frågade mamma om detta...varför hon stannade....svaret jag fick var: Rädsla!! Det var bättre att stanna kvar då visste hon ju vart han var men om hon bröt upp så visste hon aldrig vart han var och när var och hur han dök upp.......
Men hon träffade e n ny man som e ljusår från min far......egen gård hade han då...ordnad ekonomi och inte arbetsskygg. Dom har levt ihop i 17 år nu. Mamma har sina djur hundar hästar och katter och mår bra nu...eller så bra man kan må efter ett sånt liv som hon fått utstå.....
Annons
Sunda förnuftet säger naturligtvis att man aldrig någonsin ska acceptera att bli kränkt eller misshandlad på något vis. Brist på självförtroende är säkert en utlösande faktor för den som misshandlar och även samma sak för den som stannar kvar och låter sig sparkas på. Som föräldrar har man stor uppgift att uppfostra sina söner och döttrar till starka personer, älska dom, se dom, ge dom kraft att gå ut i livet och möta andra människor med respekt. Det kan hända mycket under resans gång men är övertygad om att om man har en grundtrygghet så är det lättare att stå emot svårigheter som kan dyka upp.

Varför samma misstag begås gång på gång, som du skriver PerAsk, är ett fenomen jag inte riktigt kan förstå. Men naturligtvis lätt att stå utanför och tycka när man inte själv är i den situationen.
Ett barn som kränkts i sin barndom kränker ibland i sin tur sina barn, borde väl vara tvärtom, att man aldrig någonsin skulle utsätta sitt barn för hemskheter man själv fått utstå.

Tror på mer kärlek! Stötta din nästa och fokusera på det som är gott istället för att fokusera på det dåliga. Då kan vi komma en bit framåt..
Sitter här o funderar lite efter ha läst inläggen. När de som är i ett sjukt förhållande o inte vet varför de inte lämnar partnern, ja då är det svårt för andra att veta varför.

Jag tror att kvinnan om det nu är kvinnan som blir förnedrad, slagen el kränkt inte har något självförtroende el självkänsla, känner inget eget värde. Det är ingen som tycker om henne, hon duger inte, ingen annan vill ha henne o har man kommit så långt ner i botten om nu det är ett rätt ord att använda ja då kan man inte lämna utan att någon hjälper till, får henne att inse att hon kan få det bättre. Hon har kommit in i en ond cirkel, hittar inte ut igen.

Inbillar sig att hon älskar denna man o att han älskar henne men i min mening så älskar man inte sin partner om man misshandlar henne. Nä det är frågan om makt över en annan person o inget annat.
Att hon hamnar i situationen om o om igen hör ofta till mönstret tyvärr.

Jag tror att man måste från allra första början göra klart vad man står, att man inte accepterar något sådant. Inte så lätt gjort säger ni kanske men jag tror att om man är stark i sig själv så klarar man detta.

Att lära sig sätta gränser är A o O inom det mesta. Det går att lära sig men man måste själv vilja.
Lite tankar ifrån mig, skulle kunna skriva hur mycket som helst men det passar sig kanske inte här så detta får räcka för nu.
Ta hand om varandra o var snälla det vinner alla på i längden.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem