Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Snöstorm i Skåne

Snöstorm i Skåne

Har man inte upplevt en snöstorm i Skåne, så undrar man kanske varför det blir ett sådant ståhej.

Inatt fick vi den första snön, och följderna är som vanligt obeskrivliga. Tåg, bussar cyklar m.m allt står stilla. Motorvägarna är dödsfällor, elen är på många håll utslaget.Mängder av mer eller mindre allvarliga olyckor har inträffat.

Varför blir det då såhär just i Skåne undrar ni kanske. Skåne är platt som de flesta känner till, därför flyger snön obehindrat över vägarna, drar med sig jord och grus och bildar nästan ogenonträngliga vallar, där de stora vägarna går, är skogen nästan obefintlig, så att inget stoppar upp den, den skånske bilisten kör sällan i snö, eftersom vi har ett milt klimat med sparsamt med snö, så någon direkt vana vid vinterkörning har vi inte. 30 cm låter kanske inte så mycket i övriga Sverige, skillnaden är att vi har barmark på vissa ställen och meterhögt på andra.
Antal svar på detta inlägg: 9
Du glömde att kaoset slår till på nolltid, Micke.....
Ni har ju nått att skylla på "det är platt" men vad skall vi skylla på i Götet då? 4 snö flingor och 2 minus och kaoset är ett faktum. Bilar, bussar spårvangnar allt stannar utom de som tar sig fram obehindrat och det vill säga alla som tar sig till sina bilar, bussar och spårvangnar, jag tror vi får gå tillbaka till häst å vagn för att det skall funka igen.
Inte häst och vagn! Häst och släde e bättre i snö

Missdrygast
Annons
lika dant här, läste nu att tågen står stilla från mjölby och runt om....men vafasen...här har vi knappt fått några cm. Är det så sårbart?
Hos mig i Leksand är det klarblå himmel och strålande sol.
Härligt m a o.
Tack Micke03!

Nu har jag äntligen förstått varför Skåne alltid blir lamslaget utav något som händer varje år!
Jag trodde bara att Skåningar var ovanligt glömska!

Ja nog för att det snöade o blåste rejält igår men det värsta är att det är mer på väg, det har börjat snöa nu igen, lite visserligen hoppas att det inte blir som igår igen. Mer snö är att vänta i morgon o på lördag. Bara det inte blåser för det är ett otyg här i platta Skåne. Min sambo kör lastbil på sen-natten o i natt kom det inga varor o terminalen var igen snöad, det gick inte att köra in i Svedala så det blev att dricka kaffe o hjälpa fordon som körde fast istället.
Jag tycker inte om när vädret ställer till det o han måste ut o köra, men vad gör man, jobb är jobb.
Nä låt våren komma med värme o sol.
http://www.23hq.com/SvenskTiger/photo/1690982/view-large
och vi hade ingen snö för en och en halv dag sedan sedan behöver jag inte säga mer vinden gör underverk med snön
mvh Tomas
Jaha nu är vintern slut i södra Skåne för denna gång, skönt hoppas den håller sig borta nu o att våren kommer snart. Fast sådan tur har vi väl inte för här kan vintern slå till långt in april om vi har otur.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem