Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Alaskan Husky

Alaskan Husky

Halloj! I förrgår blev vi ägare till en ettårig kille....Psyket är benhårt,trotsen är svår...viljan är övermäktig! Och vi tragglar o tjötar....tragglar o tjötar....

Har ni en Alaskan husky ni med?! Kanske vi kan bolla härinne med erfarenheter och tips.

Har aldrig varit hundägare förrut. Ska gå på kurser och använda sunda förnuftet,,,sambon kan hundar men jag är den som är hemma.


Antal svar på detta inlägg: 9
Oj,jag skulle aldrig köpt Alaskan husky som första hund jag hade en på prov för 1 år sen och jag är en van hundägare men inget för mej!
VArför sålde dom en hund på 1 år? Den jag hade på prov var runt året oxå.

Men det finns ju inget som säger att det inte kan gå bra för dej. Att gå kurs är nog ett måste.
Bor du så till i sverige att du kan ha den som drag/slädhund?

Lycka till!

Missdrygast
Som sagt. Inte den lättaste nybörjarhunden. Kräver mycket arbete i form av motion och sysselsättning. Ingen hemmahund direkt.

Sunt förnuft kan vara till nackdel! Det finns för många fallgropar. Mitt viktigaste råd är att genast markera för hunden vem det är som bestämmer! Annars tar den över helt och vill vara ledare.

Fall inte för frestelsen att gulla med den innan ni har bestämt hiearkin i er familj. Den tar det som bevis för att det är han som bestämmer.

Läs böcker och hyr videofilmer som handlar om hundar i allmänhet och uppfostran i synnerhet. Anmäl dig gärna till brukshundsklubben. Diskutera på hundforumen. Lär dig så mycket som möjligt, du kommer inte att ångra det.

EZ
Huskyn är en av dom hundraserna som är närmast besläktad med vargen.
Vargen är ett flockdjur, så det kan ju vara en Alfa-hanne. (en som har mycket av ledar instinkter i sig) Så du måste visa vem som är ledaren i skocken annars så kan du få ett h-vete. Precis som ElectricZombie säger.
Annons
Jag håller mycket på med hundar och deras beetende. Vad du en gör så tjata inte!! för då lyssnar dom inte det gäller att vara konsekvent hela tiden! Bor du på landet eller i stan kattan?Det är svårt med en husky i stan dom tål inte värmen i lägenheterna. Är han karakt? Hundar är livet har två springer spaniels som jag jobbar med i skogen och på utställningar.(om ni undrar vad karakt är så är det samma som kastrerad) Lycka till med vovven
alaskan husky e inga direkta familljehundar !!dom blir väldit rastlösa om man inte stimulerar dom o e ute me dom i stort sett dygnet runt .. dom älskar o arbeta o vill alltid ha nya utmaningar.. men e kärvänliga
hej alla! Våran Buster kommer från min mamma.. mina päron ska skiljas och vi känner ändå hunden så vi tog den....Jag har nära och regelbunden kontakt med en granne/kompis som föder upp och är J**vligt bra på hundar och uppfostran/träning...Hon har måååånga års erfarenhet...så det känns tryggt....för närvarande lär jag honom att gå i koppel utan at dra och det funkar riktigt bra vill jag lova!!!! Han vet sin plats och ligger där....vi kör klicker träning och det funkar också det bra som tusan.....jag känner mig trygg med vetskap om att träningen kommer att ge oss en hund vi kommer älska som en familje medlem och en trygg hund i sig självt.....Jag läser/pratar/googlar/ får böcker om hund och dess beteenden så jag fattar vad det handlar om.....

Jag/vi bor i Hallsberg fast i den änden med ytor och grönområden....vilka är vita som tusan nu och han bara löööve snö... (jagar flingor)...Släde.....japp..det ska vi greja med....har en sele både hos en polare och hos morsan så vi får se vilken det blir^^...

Förövrigt måste jag säga att för varje dag som går blir jag allt mera förtjust i honom..han är en otroligt livsglad liten en..."liten" en alltså....ser ut som en älgkalv med de där benen!!!haha..han skänker mkt glädje,,,Detta kommer att gå=) vi älskar träning....han är så välkommen!
Det låter ju toppen Då kan jag bara säga LYCKA TILL!

MISSDRYGAST
tack missdrygast=) btw...drygt smeknamn
hahaha...ja alltid retar det nån! Men jag e ganska lugn och fin av mej Nu tappade jag visst tråden men som sagt lycka till med jycken Dom e otroligt vackra!!

Missdrygst

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem