Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Vilket program spelar upp Zip-filer

Vilket program spelar upp Zip-filer

Vilket program använder jag om jag vill spela om musikfiler i Zip-format? Går det att göra om dessa filer till MP3 på ngt sätt?
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: 1 2 Nästa »

Molle: Zip är ett paketeringsformat för att göra filer mindre och enklare att t ex skicka via mail eller för att samla flera filer i ett litet paket.
Det är alltså inte en musikfil.

Om du har Windows XP så kan du högerklicka på filen så menyn kommer upp och sedan välja "extrahera alla" för att packa upp zip-filen. Då blir de packade filerna tillgängliga. Förmodligen ligger det några mp3-filer där som du kan spela upp som vanligt.
Jag kanske skall tillägga att om du inte har möjligheten att packa upp på det vis som jag beskrev ovan så kan du t ex använda gratisprogrammet ZIP reader för att packa upp:
http://www.download.com/ZIP-Reader/3000-2250_4-10363714.html?tag=lst-0-1


Eller välja något annat program med samma funktion på download.com
Jag har gjort så men det står: Det går inte att spela upp filen. Media Player stöder eventuellt inte den aktuella filtypen eller den codec som användes för att komprimera filen. Någon lösning?
Annons
Vad får du för fil när du packar upp då? För det är inte zipfilen du skall försöka spela.
Prova att uppdatera Media Playern.
Det händer inte mkt. Jag får upp en ikon som ser ut likadan som media player-ikonen. Det ser inte ut som att den packar upp några filer.
Du har förmodligen fått en ZIP-fil som endast innehåller en fil t ex mp3. Eftersom din dator förmodligen är inställd att på att spela upp mp3-filer med mediaplayern så får den uppackade filen en ikon som ser ut som mediaplayerns.
Högerklicka på den nya filen och välj egenskaper. Då skall du kunna se vad det är för filformat på filen, t ex .mp3
Kolla detta och också vilken version du har av mediaspelaren
Det står filtyp: Ljud i MP3-format. Jag har Mediaspelare 10. Men när jag högerklickar på filen o tar egenskaper så står det Storlek 0 byte o storlek på disk 0 byte. Verkar inte det konstigt...?
Jo då är det inte konstigt att filen inte går att spela upp.
Hur stor storlek står det på ZIP-filen? Är den också på 0byte?
När jag sparar ner filen på skrivbordet så får jag en mapp med en dragkedja. När jag då trycker på egenskaper står det Komprimerad mapp. Jag högerklickar på mappen o väljer extrahera alla och får fram extraheringsguiden för komprimerade mappar. Följer den men sen verkar det som att filen är tom.....?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem