Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

XP verso ME

XP verso ME

Hej,om man har lagt in XP på en dator och sedan vill byta tillbaka till ME hur gör man då?XP är formaterat i NTFS.Tacksam för svar/Buzz
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

använda sig av ParitionMagik och ta bort NTFS partitionerna
samt göra nya partitioner med FAT32.
kan vara ett sätt
ännu enklare är att köra en ME startdisk och använda fdisk så slipper man ladda hem program...
Och varför ska du byta tillbaka?
NTFS är mycket säkrare och bättre för större hårddiskar.
Är inte att rek!
Annons
Medic man kna inte köra ME på NTFS...
Ladda hem ME:s startdiskett, från bootdisk.com, starta upp på floppyn, skriv delpart i prompten, ta bort alla partitioner med hjälp av Delpart.

Detta funkar mycket bra för att även ta bort andra operativ, startpartitioner m.m., t.ex till linux.

Eller så kan ju göra som Rob föreslog, det är väl nästan enklast.

Varför inte ha båda operativen installerade?

/ Mr. Know-it-all
Windows ME är det sämsta operativsystem som någonsin har sett dagens ljus. Du gör dig själv en otjänst om du inte behåller det väsentligt bättre XP.
OM du tänker framhärda i idiotin att använda ME, installera det för guds skull från "scratch" så att säga. Använd inte partition magic eller liknande mjukvara.
Du behöver ej bootdisk, då WinME cd'n är bootbar.
Boota upp på Windows ME skivan, och radera alla partitioner. Skapa därefter nya och formatera i enlighet med installationsprogramets önskemål.
Men som sagt, Win ME är oerhört dåligt.
P.S.
Märk att WinME i princip är en försämrad Windows98.
Varför jag rekommenderar att OM du nu inte kan köra XP eller 2000 utav någon anledning, klen maskinvara etc.
Så lägg vantarna på en Win98SP1 skiva istället, den knäcker ME på alla punkter.
Los Lovos , tyckte att vi började bra med att ge förnuftiga tips
men måste säga ifrån när du skriver att ME är en försämrad 98, det måste vara en modifikation av sanningen.
Snarare är det en början till w2k/XP som inte föll alla i smaken.
sen ställer jag mig tveksam till att ME-cdn klarar att se XP-s NTFS partition, men det är bara en tanke från min sida och inte något som jag har verifierat.

Mr. Know-it-all ; var inne på att Delpart fixar det och då är det ju ide att testa.
Att den senaste PartitionMagic fixar det vet jag av egen erfernhet.
och att en del Linux verktyg gör det också.

Det ända som är ett frågetecken för mig är de som har haft
förinstallerat ME och bara en recovery-cd hur deras installation fungerar, en fråga som jag ställde i en annan tråd.
Eftersom ME kom som PRELOAD på en massa datorer.
ifrån en sådan disc så kan man formatera HD-n men kommer sedan bara en bit i installationen sedan strular det till sig.
det senaste tipset jag fått var att döpa C: till ett visst namn.
men det är inget jag har kunnat verifiera.

Någon som har kört och labbat mycket med ME som kan verifiera sanningshalten eller problemställningen.
Det är inte så många som kört ME för det är just som Los Lovos säger det största fiaskot MS har gjort...

De försökte få till en upphottad version av win98 men det misslyckades eftersom ME funkade så dåligt hos majoriteten av dem som använde det...

Troligen var det massa minnes läckor som orsaka de många krascherna hos systemet...
Att WinME är en försämrad 98, och inte en beta till XP torde stå uppenbart för de allra flesta. Detta då man i ME fortfarande har acces till DOS.
WinXP samt Win2K är utvecklingar på WinNT, och stammar således från en helt annan familj.
Det många tror är DOS i XP/2K är i själva verket NT-kommandon som MS har döpt på samma sätt som deras ekvivalenter i DOS - detta för enkelhetens skull.

Dom ME skivor jag tvingades använda när jag installerade skräpet på några hundra datorer klarade av att se NT4 partitioner, så det bör inte vara några problem.

Men om skivan inte är fullvärdig, utan någon slags RecoveryCD från en märkesbyggare så kan det ju ju möjligen bli problematiskt

Hursomhelst, efter att ha spelat ME under 1 års tid på några hundra datorer, så uppmanar jag ändå "Buzz" att installera Win98SP1 .. Om han av någon anledning inte kan köra XP.

P.S. För er som undrar, så var det en order från ledningen att spela ME, så det var inte mitt eget beslut.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem