Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Gränssnittshanteraren

Gränssnittshanteraren

Godmorgon!!!

Försöker avintalera Nero men efter halva installationen får jag detta felmeddelande "Databasen för gränssnittshanteraren är skadad allvarligt fel

Vad är det för något? Vad behövs göras?
Hoppas på hjälp
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

En enkel men bra grej är att söka alla filer.

Start/Sök- där i alla filer skriver du Nero. Det tar en stund, sedan hö-klicka
och ta bort en fil i taget.
Ingen bra idé Leiake. Det som kan hända är att man slänger en fil som är verksam i flera gemensamma program. Oftast handlar det om dll filer.

Mitt råd är att installera Nero på nytt och därefter återigen göra ett försök att avinstallera det.

Om det inte funkar så är problemet mer komplicerat. Du får återkomma då så skall vi titta på det igen.

EZ
Tack för svaren. inget av detta fungerade. Fick gå in på Neros hemsida och ta bort det fungerade, men skulle instalera igen, Då krachade cd och dvd enheten. Måste jag ominstalera hela datan nu eller kan man lösa det på något annat sätt.

Tacksam för svar/Ewelina
Annons
Menar du att du har fått en hårdvarukrasch?? Eller är det drivrutiner för CD enheten som har lagt av?

Om det är det senare så behöver du inte ominstallera mer än just drivrutiner till den CD/DVD enhet. Dessa bör du kunna hämta på nätet från respektive tillverkare.

EZ
Leaike: Jag ser att du ofta rekommenderar denna metod när folk har problem att avinstallera. Det är absolut fel väg att gå som bara riskerar att leda till ännu mer problem eftersom som EZ säger riskerar att ta bort gemensamma filer och man lämnar dessutom kvar massa filer som är spridda på datorn. Dessa kan senare leda till konflikt med andra program.

Vid avinstallation skall man först gå den normala vägen, Kontrollpanelen, lägg till/ta bort program.
Om det då blir ett avbrott som Ewelina stött på så försöker man installera om programmet, som EZ säger, för att återfå alla bindningar och därpå avinstallera igen enligt ovan.
Om inte detta heller fungerar så kan man titta på tillverkarens hemsida om de har särskilda tips för avinstallation. Är det ett vanligt fel så har de sannolikt med problemet i sina FAQ. Om inte så kan man kontakta dem direkt eller fråga på ett forum som detta efter andra med samma erfarenhet.

Men man söker ALDRIG upp filer godtyckligt och raderar dem manuellt. Det leder till att tjänster och register fortsätter att söka efter filkopplingar som inte längre kan nås och felmeddelanden börjar drösa in.
Telamundo!

Jag förutsätter är systemåterställning är aktiverad. Men finns det säkrare
sätt att hantera krånglande program, så skall givetvis dessa användas.

EZ:s tips om att installera det krånglande programmet en gång till, och sedan avinstallera är nog det bästa. Det har till och med jag lyckats med.
Konstigt nog har jag aldrig haft problem med min " simpla variant". Men har
man tur så behöver man inget vett. He,he!!
Ewelina svarade 2007-03-06 08:09

Tack för svaren men hur jag än gör så går det inte att avinstalera Nero har var inne på lägg till och ta bort samt sökt . Felmedelandet DATABASEN FÖR GRÄNSSNITSHANTERAREN SKADAD ELLER SAKNAS
Vad skall jag göra???
Ha en bra dag Ewelina

____________________________________________________________

ElectricZomb
ie Svarade 2007-03-06 08:57
Har du testat att ta bort ett annat program, som du inte har så stort behov av?
Det kan hända att du har slängt någon fil associerad till datorns "förmåga" att ta bort program över huvud taget.

EZ
PS varför startar du en ny tråd?____________________________________________________________

Ewelin
a Svarade 2007-03-06 10:01
Ursäkta såg inte vart jag skulle svara någon stans förns efter jag lagt in en ny tråd. Jag skall testa och ta bort ett annat program. skall göra det när jag kommer hem
Tjingeling EW

____________________________________________________________

ElectricZomb
ie Svarade 2007-03-06 10:28
OK, gör det och låt oss veta så får vi gå vidare med problemet.

EZ

Tar bort dubblett tråden.
// Noflo
Hej! EZ
Det gick bra att avinstalera ett annat program.
Ewelina
OK, då är saken klar. Det är en fil i själva Nero som har blivit korrupt eftersom du kan ta bort andra program.

Har du originalskivan för Nero? Du skulle kunna köra över den nuvarande versionen med den gamla och sedan göra en update. Vet inte om du har provat det här.

Att leta efter en enskild korrupt fil är en övermäktig uppgift som inte ens den mest insatta programeraren vill syssla med. En bekant till mig som jobbar med den här typen av problem sysslade med ett liknande problem i en hel dag. Efteråt sade han att det hade varit enklare att lämna in den

EZ
hej
jag har provat att köra orginal cd men den säger att jag måste ta bort den gamla instlationen först,
Ew

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem