Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Spel, mobil och teknik

2-kanalsförstärkare

2-kanalsförstärkare

En kort berättelse:
För flera år sedan spelade jag så hårt med min Sony 2-kanalsförstärkare att den gick itu. Även mellanregistret på högtalarna pajade. Kort därefter köpte jag en ny förstärkare. En Sony 5-kanalare med lita nya funktioner osv.

När jag kopplat in den blev jag förvånad hur himla DÅLIGT ljudet var när jag skulle spela musik. Där fanns ju ingen bas. När jag koppla in mina billiga suroundhögtalare och såg på film funka de alldeles utmärkt för en förstärkare i den prisklassen. Men till bara musik så sög den.


Nu till mina frågor...

Är dagens flerkanalare likadana när de gäller musikspelning? Eller finns de dom som kan spela så fönsterrutor och dörrar vibrerar nästan itu av kraften från basen i fronthögtalarna?? (då menar jag inte en separat subwoofer på golvet, för de vill jag inte ha)


Vad är bäst att satsa på om man främst att ute efter bra ljud till musik och använder inte suroundhögtalare idag, dock kanske lite längre fram i tiden?!
2-kanals eller flerkanalare??


Är GRYMT taksam för svar!
Antal svar på detta inlägg: 4
Hänger mycket på akustiken i rummet, storlek etc. samt hur mycket ljudfreak man är. Är det tunggung du är ute efter så är det det gamla hederliga receptet som gäller med en stärkare med en rejäl transformator, gärna ringkärnetrafo. De kan leverera tillräcklig ström utan att signalen blir för distorderad. Sen är det smak som avgör högtalare.

Vill du ha bas så hjärtat stannar så rekommenderar jag ett bashorn med nånstans 1X1 m öppning... Fast det är svårt att få till om man inte vill ta garaget i anspråk. Titta lite på vad ljudteknikerna använder vid mindre föreställningar. Det är oftast bra grejer som tål skapligt med stryk, finns en del begagnat som ger rejält med ljud för pengarna.

Jag köpte en surroundanläggning för lite sedan och för min del räcker den. Yamaha RXV459 och 5+1 högtalare. Jag lyssnar inte på jättehög musik men den spelar helt ok. Det finns inbyggt en massa förprogrammerade ljudbilder för olika musik, film etc. Duger ypperligt till mig och det går faktiskt ganska bra att få huset i självsvängning om man skruvar lite på delningsfrekvensen på subben. ZZ-top och Manowar går ypperligt. T o m gammal hederlig disco låter juste.
Oj!
Jag tror jag tog i lite när jag skrev att jag vill ha bra ljud m.m. Jag menar, man har ju grannar att tänka på...

Men de jag menar är att man ska höra basen, känna det litegrann i magen o bröstet när man lyssnar på sina favorit trancelåtar. Men även lugna låtar ska hela registret vara bra (vem kommer inte ihåg Bruce Springsteen's Street of philadelphia?).

Så därför undrar jag hur flerkanalarna står sej emot de gamla hederliga 2-kanalarna?! För mina kompisar som har laggt ner tusen o åter tusentals kronor på att få ett bra ljud, har ändå inte lyckats riktigt bra med "musikljudet".
För basen ÄR ju nerskruvad på flerkanalarna för att förhindra sprängda baselement i högtalarna. Det är ju inte så konstigt att det är så egentligen iom dom som köper sånna grejor oftast har en separat subwoofer.

Men de vill inte jag ha, iaf inte till musik. För subwoofer hänger inte med i de där hög-tempo låtarna. Där är fördröjning på basen då och de låter helt enkelt inte bra.


Så... Med all info åt sidan. Ska man satsa på 2-kanalsförstärkare eller med fler kanaler om man främst ska lyssna på musik?

Hoppas ni förstår vad jag menar, för...jag förstår de knapt själv
Nej , flerkanalerna står sig inte idag heller. Om du ska lyssna mycket på musik så ska du ha en 2 kanalare + en schysst cd -spelare- då dvd-spelare mm ger mycket dålig ljud i jämförelse. Kolla gärna in svenska grejer då dessa är i världsklass anser jag, till ett rimligt pris. Jag vill inte gå in på märken men ta något som är byggt i sverige och gå in till en hifi -affär och be dem sätta på en skiva du själv har med dig. Som du känner ionnan och utan och vet hur det skall låta i vissa partier. Gå för guds skull inte in på Siba mm, då de inte kan stava till service, de kommer bara att säga köp grejen på öppet köp och prova hemma - vem orkar bära allt fram och tillbaka x ggr??
Annons
Hej Ricky.

Jag håller väl med loan till en viss del, men jag tror att du har fått det hela lite om bakfoten med flerkanalsförstärkare i alla fall...

En förstärkare, oavsett hur många kanaler den har, måste ju ha en väl anpassad strömförsörjning för att kunna trycka ut basen ordentligt till högtalarna.

En flerkanalare måste därför utrustas med en mycket mer potent strömdel, för den skall ju trots allt leverera ut bas till fler kanaler än 2....

Men..... Det slarvas mycket med detta, eftersom dom flesta flerkanalsystem har en extern subwoofer, och då klarar sig ju förstärkaren utmärkt ändå..

Din uppfatnning om hur subwoofers hanterar ljudinformation och hur denna återges är en smula sned vriden, då det har med inställningar att göra.

I en någorlunda bra förstärkare, så finns det parametrar och inställningsmöjligheter i oändlighet för att få basen att harmonisera med det övriga ljudet, basen själv borde också vara utrustad med en Fas kontroll för att stämma av med kring högtalare. Din upplevelse torde därför höra samman med ett dåligt injusterat sytem...

Min uppfattning är att högtalarplaceringen ofta är den största boven när det gäller att producera välljud, felaktigt placerade högtalare låter inte bra.... Då kan man ju alltid komplettera med en SUB, om man vill möblera på ett icke ljudoptimerat sätt...

Sammanfattningsvis så kan man säga :

Skall du köra flerkanalsfört.. - Se till att den har en välbyggd strömdel
Har du dålig akustik - Komplettera med sub.
Endast musik i högtalarna - Välj 2-kanal

PS! Det finns mängder av sub-basar på marknaden, och alla låter olika, du måste nästan lyssna dig till den modell som passar din uppfattning om bra ljud bäst....
DS

// x

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem