Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Fråga om Dynamisk disk

Fråga om Dynamisk disk

Hej. Jag har tydligen varit oförståndig och tryckt på något fel ställe., eftersom jag nu har problem med en hårddisk som skulle flyttas till en annan dator
Datorn hittar den inte, och i "datorhantering" syns den som :Dynamisk, främmande. Ifall jag då högerklickar kommer det ett meddelande om att ifall jag vill konvertera till standard disk forlorar jag allt som finns på disken, och det vill jag ju inte. Är det något trix jag kan göra så där rakt av bara, eller måste jag ta till metoder som t.ex GDB. Jag har nämligen det programmet "
GetDataBack" f.ö ett MYCKET bra program om man skall få tillbaks data, Men oj vad tidsödande. Kan "Parition Magic" fixa detta problem kanske ?
Antal svar på detta inlägg: 6
Har du provat att flytta tillbaks den och se om den funkar där? Kolla om det är någon form av skrivskydd eller nå't du kan koppla bort. Kolla om den är ntfs eller fat32... Sånt kan vara av betydelse, och vissa datorer klarar inte hårddiskar över 32 Gb mm. Jag tror att mer information behövs om du skall få hjälp...
Kolla byglarna på baksidan av hdd:n, du kan sätta den som slave, master eller cable select. Den sista brukar vara bra då den väljer efter kabeln..
Hej å tack för tipsen, men allt det där är kollat. visserligen är det en gammal burk, men där finns sen tidigare en Maxtor 40 Gb som e byglad som master. Ifrågavarande disk är en Seagate baraquda 7200rpm 120 Gb som har funkat i en tidigare dator som slav
Annons
du kan inte flytta en dynamisk disk, om informationen för hur den är dynamisk , ligger kvar på en annan disk.
i det läget bör du , kopiera alla filerna till en backup före.
Okej Göcke. då e de kört med det då, för den disk det ligger information på finns inte längre. Då får jag ta till "GDB"
Fär övrigt skulle det vara intressant att veta vad egentligen en "dynamisk" disk innebär.
Kan du Göcke eller nån annan "GURU" berätta helt kort ??
Hittade lite info om dynamiska diskar

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=75&threadid=2
3569&highlight=dynamisk+disk

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem