Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Bröstcancer

Bröstcancer

Tyvärr måste jag återkomma till min tidigare tråd.
Ännu en av mina kamrater har avlidit i denna dj-a sjukdom.
Trots behandlingar hjälpte de inte. Det var för sent.

Min uppmaning är därför till Er alla:
Får Ni en kallelse till Mammografi, gå och gör den, den gör inte ont, men Du får tidigt veta om Du har en tumör och kan få behandling och förhoppningsvis bli bra igen.

Bröstcancer är en djävulsk sjukdom. Att upptäcka den tidigt, förlänger Ditt liv.

Om Du inte blir kallad, ring Ditt Landsting och beställ en tid för en mammografi. Landstingen i Sverige har olika regler för ålder när man kan/ska bli mammograferad. Ring och kolla! Det gäller såväl unga som gamla.
Lova mig det!
Antal svar på detta inlägg: 4
För eventuella dumma kommentarer, gäller detta givetvis bara kvinnor!
Jag måste kommentera ännu en gång. Det finns även män som drabbats. Glömde det i mitt förra inlägg.
Jag är alltför ledsen för att komma ihåg allt, tror jag.
Har Du frågor ring mig gärna 0247-148 48
Håller med dej Poppo. Gå på era kallelser! Jag får alltid åka på en extra koll till Linköping, varje gång är jag lika nervös. Jag har så många bröstkörtlar så det är därför som jag får åka till Linköping och dom klämmer lite extra för att separera dom, sen undersöker en läkare också.

Jag har en god vän som själv upptäckte sin knöl och det var tur det för tumören blev klassad som en 1:a och det behövdes bara ta en liten tårtbit.
Jag är själv dålig på att undersöka mina bröst.

Jo jag vet att även män kan drabbas, fast det är ovanligt. Min svåger fick gå på mammografi en gång.
Annons
Kan bara hålla med, jätteviktigt att gå på mammografi o att undersöka sina bröst även om jag är ganska dålig på att göra detta men jag har varit på mammografi. Skrev i din tidigare tråd om min kompis som fick bröstcancer i båda brösten som senare spreds sig till levern, hon klarade sig inte. Hon var bara 35 år när hon fick det första gången så även om man inte är sk gammal så finns risken där så alla unga o gamla kolla er.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem