Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Tyst CPU fläkt ?

Tyst CPU fläkt ?

Som framgått i tidigare inlägg är jag i beråd att komponera mej en ny snabb men framför allt TYST dator. Den processor AMD med AM2 sockel jag beställt har nog medföljande fläkt och kyl: Dessa brukar förvisso bli aningen högljudda efter ett tag. Vattenkylning är lite krångligt, så en cool ( ! )kylning efterlyses härmed. Några bra förslag på cpu-kylning under 12-14 db ??
Nätaggregatet har 120 m.m fläkt som är relativt långsamgående o tyst.
Moderkort= ASUS M2N DH
CPU= Athlon 64 FX 3800+
Antal svar på detta inlägg: 8
Ska hålla utkick efter svar på denna tråd, har nämligen oxå en AMD 3800+ som jag tycker surrar lite väl högt.
12 - 14 db är väl nästintill absolut tystnad och så tyst fläkt har jag aldrig sett....mellan 20 - 28 db är väl oftare vad en tyst fläkt presterar om inte minnet sviker helt.
Kika lite närmre på Zalman och Arctic Cooling...de ska ha bra grejor.
Helt tyst ?....då är det fläktlöst som gäller

Byggde själv en liten barebone från Aopen och i den sitter ett heatpipe paket med en tyst fläkt. Den ligger väl på ungefär 25 db tror jag och den enda gång jag märker av den är om den står på när jag lagt mig.
(har datorn 2 m från sängen)

Annars så är det oftast grafikkortet som brukar väsnas mest....välj ett kort med passiv kylning...Du hittar ganska häftiga kort med detta idag.
I min andra burk sitter ett MSI 7900 med just passiv kylning och hade det inte varit för processorfläkten så hade den varit helt tyst.

//Breeze
Processorer behöver mycket kyla för då orkar den räkna bättre.
Jag tror de flesta fläktar är ungefär jämbördiga med undantag för ett par märken.
Det du skall lägga krut på är lådan.
Köp en väl isolerad låda eller gör det själv.
Jag isolerade min låda med självhäftande isolering som jag köpte på Clas Ohlson och det sänkte ljudvolymen betydligt.
Och billigt om man jämför med vad en fläkt kostar.
Annons
Min bärbara väsnas en hel del men det är nog svårare att isolera en bärbar? Några tips?
ja hej....
Tack för synpunkterna ! "Papst" har ju flere justa fläktar, en på 19 db.
Ja det är nog så att grafikkortet borde tystas, samt isolering av chassit.
Nu e de ju läge att madrassera insidan av chassit, innan man plockar in nya grejerna !!. Eventuellt att man kan lägga en reostatbrytare till cpu-fläkten för att reglera varvtalet
Liten undran bara. Kan det vara bra för kylningen att isolera lådan? Det blir väl hett som ...... inne i den då!
Japp Torvar, man ljudisolerar chassit för att stänga inne ljudet från fläktarna. Sen gäller det att se till att det finns ett bra luftintag nertill fram och bra utlopp upptill bak. Då får man ett bra luftflöde rakt genom burken. Intag och utblås skall använda så stora fläktar som möjligt eftersom de då kan gå på låga varv och därmed skapar mindre oväsen.
Jag har installerat ett Zalman Reserator 1 Plus i min maskin (X2 4200, X850XT grafik) som är ett vattenkylt slutet system. Det kostade visserligen en slant, knappt 2 lax, men jag är grymt nöjd. Enkelt att installera och så gott som tyst, hör HDDn knattra lite då man laddar applikationer / spel.

Annars använder jag endast fläktar/heatsinks från Zalman, jag tycker de är bäst. Papst har en litet obehgaligt knatter/tick som man kan störa sig grymt mkt på. Men men, det här med ljudnivåer är väldigt indiviuellt och olika sorters ljus och frekvenser uppfattas olika av olika personer

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem