Måndag 6 maj 2024 vecka 19
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Dum dummare eller dummast

Dum dummare eller dummast

Jag undrar vem som är dummast!
En person som tycker om en kaka till kaffet både för och eftermiddag.
Eller den som hellre tar en cigarett till kaffet??
Nu undrar ni vad jag menar!

Det har varit diskussioner här på forumet om att om någon person är lite rund/tjock eller som vissa kallar det fet, skulle var dum i huvudet på något sätt!!!
Om man är slank eller smal då platsar man tydligen in överallt! Det var "någon"som skrev att i Let's dance då ska man var atletisk och snygg och smal. De runda och trinda hade inte där att göra! Nej för tusan, smal ska man vara.

Jag kommer i jeans storlek 38, överdelen drar jag storlek 40, Wow! Lite tuttar, inte illa. Jag är noga med vad jag äter, håller alltid koll på vågen. Jag får enligt mej själv inte gå över 59 kg, ajabaja! Inte nog med det, jag har fyllt 62 år också! ...................Jag fortsätter.

Jag jämför mej med Poppo, (du är min favorit), du var ledsen till jul när du skulle köpa lite nytt i klädväg, du tyckte du var tjock och ful i provhytten! Minns du?? Du tar en kaka eller kanske en bulle till kaffet, du är en så kallad "bullmamma", det finns alltid kaffebröd hemma hos dej. Du är rund och go att krama.
Jag mitt arsel, (ursäkta), kollar vågen varje dag, inte fanken får jag gå upp i vikt!! Aj,aj, aj!! Inte bra. Jag har absolut inget emot runda personer, tvärtom. Men.......min egen vikt har jag koll på. Ett tag vägde jag 52 kilo och tyckte jag var tjock!! Hur dum får man bli?

Fortsättning följer.....

Ett läkarbesök idag........................inte kul! Har troligtvis rökt mej till KOL.
Hälten av informationen kunde jag inte ta till mej. Massor med prover togs.
Ska också till lungröntgen för att utesluta lungcancer!

Det jag vill säga är....vem f/n är dum i huvet??? Inte den som är rund och go utan JAG min dumma f/n! Hur jävla dum får man bli ?? Nu är det bara att vänta och vänta, på vaddå?


Tack för ordet!
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Tillägg. Jag bara ville skriva av mej. Jag får skylla mej själv. Nu tar jag en Sobril och försöker att sova.
Hej.
Det du skriver är så sant..själv är jag rökare o lever likadant som dig. Dvs är noga med vikten o rädd att bli tjock. Det är i och för sig ingen nackdel

Men när jag tänker efter händer det att jag är sugen på något gott till kaffet. Men tänker naturligtvis på vikten o hoppar över bullen/ kakan. Istället tar jag en cigg, smart..?

Min pappa har cancer o jag hörde igår att min faster har KOL. Där ser man vad man har att brås på.

Känner att ditt inlägg väckte mig. Tack så mycket!
Nu får det vara färdigrökt! Jag har länge velat sluta men fr.o.m imorgon slutar jag! Nu får det vara nog!!!!

/barajag, 36 årig rökare
Skylla sig själv är ju ingen tröst mitt i eländet o inte hjälper det dig att säga det. Lider med dig. Hoppas att det går bra med röntgen o att det inte visar nått. Så försök att tänka positivt om du kan, lätt för mig att säga men ibland hjälper det att vara positiv inte för sjukdomen men för dig själva om du förstår vad jag menar.
Håller tummarna för dig att allt blir bra. Lycka till, kanske ett fel ord att använda men hittar inget annat.
Annons
Att rökning är skadligt, det vet vi alla, men jag undrar hur det står till med alla 60+, motionerar ni på något sätt, och då menar jag inte att ni går till närbutiken och handlar, utan joggar springer eller cyklar m.m.

Själv motionerar jag flera gånger i veckan, oah håller därigenom min idealvikt, trota att jag äter kakor, dricker kaffe med 3 sockerbitar, och gillar goda såser till maten.

Tror inte att det skulle fungera för mig att leva på diet för att hålla vikten nere, nej ät gott + motion, det är vad jag kan rekommendera, och så naturligtvis inga cigaretter.
Till bara-jag. Det håller inte med det resonemanget, jag rökte i många år, och kan inte räkna hur många gånger jag bestämde för att sluta imorgon, det höll aldrig.

Mitt råd är sluta nu, omedelbart. När du läst detta så gå ut o spola vatten i paketet, och försök tänka på något roligt var gång du blir sugen.

Sluta röka är inte svårt om man förstår hur dumt det är, dyrt farligt m.m, men man måste ha en stark vilja att sluta, annars går det inte.

Lycka till!
richard01
Jo, nu har jag bestämt mig.. paketet räcker dagen ut. Sen är det färdigt..

Har inhandlat nikotinplåster idag. Om inte annat är det en psykisk hjälp =)

Har tänkt att jag ska sluta röka, men har inte bestämt när. Imorgon är en bra dag. Börjar nytt jobb imorgon o tror det är lättast då eftersom jag inte har vanan inne att röka där =)

Det är svårt att sluta när man är hemma arbetslös, man måste hitta något annat istället.. klarar mig utan redan nu bara jag är sysselsatt. Men när jag är hemma o sitter vid datorn är det svårt..

Dålig karaktär kallas det visst *L*
Visst är det bästa att sluta med nikotin helt men kan man inte eller vill skjuta upp det lite så kan ju plåster och tuggumi vara bra.
Snus fungerar också men är ännu svårare att sluta med än cigg.
Ersätta cigg med snus är lite dumt, man får i sig upp till 10 gånger mer nikotin per dag genom snusning än med cigg. Men det förstör ju inte lungorna åtminstone.

Det man kan säga är väl att rökning är det farligaste sättet att få i sig nikotin på. De andra sätten förstör ju inte vitala organ på samma sätt.
Visst nikotinet har ju en del effekter på kroppen men inte dödliga i den bemärkelsen.

Men som nämdes att sluta tvärt är ju bäst, go "cold turkey".
Som tröst kan jag informera om att nikotin stannar inte särskilt länge i kroppen, du är avgiftad under 1 vecka. Resten är inbillning eller psykiskt begär. Om jag inte missminner mig så är allt nikotin ute ur kroppen efter 5 dagar och därmed den fysiska abstinensen.
Det stämmer nog ganska bra att nikotinet är borta efter fem dars uppehåll med rökandet. Men sen sitter vanans makt i längre. Ca en månad efter det att jag slutat röka skulle jag tända ett ljus. Vips åkte handen ner i fickan för ta fram ett ciggpaket som inte fanns där.
En sak till, sluta inte röka genom att i stället snusa. Fyra år efter det jag slutat röka började jag med snuset. För min del var det svårare att bli av med den ovanan. Nu dricker jag bara kaffe. Skall nog försöka minska ner den njutningen lite, men det är ju så gott!
Håller med, snuset är ett elände att bli av med.
Men varför skall man sluta med Kaffe? är det gott så drick.
Inga kända hälsorisker med det ju. Tvärtom, mycket talar för att det är bra med kaffe. Nån måtta får det ju vara.
Förstår inte varför man ska sluta snusa, det är ju gott och inte särskilt skadligt. Slutade en gång för 20 år sedan men började igen efter nåt halvår. Enda nackdelen jag kan se är att det kostar en slant. Tänkte odla egen tobak och göra eget snus, så kan man ha det som en liten hobby att göra billigt snus :) Men å andra sidan, ett par dosor i veckan sliter ju inte ut hushållskassan... Kan ta med matlåda till jobbet en dag i veckan så är det kompenserat.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem