Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Sluta röka

Sluta röka

Ja det är svårt det, men inte omöjligt.

Har förstått här i en anna tråd, att det finns medlemmar som försöker, och vill därför förklara hur jag till sist lyckades sluta 2000.

För det första så måste man hitta en väldigt bra motivering.

Hälsan, ekonomin, övriga familjen m.m

Man måste sätta sig ner och tänka vilka fördelar som finns med rökning, om man kan finna någon, och vilka nackdelar.

Man skall inte sätta sin tilltro till hjälpmedel, det finns många som vill tjäna pengar på detta, men till siat är det ens egen vilja som avgör om man skall lyckas.

Börja motionera, du kommer att märka efter någon vecka att din kondition förbättras.

Tala om för alla du känner att du har slutat, det sätter press på dig själv att visa dina bekanta att du har karaktär.

Och till sist måste du tro på dig själv, du kan inte ana hur stolt man känner sig när man lyckats.
Antal svar på detta inlägg: 9
Här är en som kämpar, var både rökare och storsnusare, har hållt uppe i två månader. Det är kämpigt. Men denna gång skall jag vinna.
slutade också röka för snart ett år sedan, trodde jag hade fått kol och slutade i rena förskräckelsen. Lyckligtvis var det inte KOL och jag är frisk från sjukdomar. Fick en tankeställare dock. Sen flyttade vi till en lägenhet utan balkong, lite besvärligt att röka. Det har ju blivit besvärligt och dyrt att vara rökare. Väldigt skönt att slippa.

Jag snusar fortfarande och har det lite värre med att finna motivation med att sluta snusa. Inte lika farligt ju. Men skall ta tag i det också en vacker dag.
Bra jobbat "Mantacka" , vi håller tummarna för dig.
Alla Ni som lyckats är beundransvärda!
Annons
Hur jag slutade röka. Sa till mig själv, nu skall jag sluta röka. Men hade kvar ciggpaketet utifall jag skulle få återfall. Efter en halv dag kunde jag inte hålla mig utan rökte upp en cigg häftigare än normalt. Så gick några veckor i vanlig ordning. Efter varje fikarast , matrast och varje rast över huvud taget , fram med cigarettpaketet och blossa. Pekfingret och långfingret blev gulbruna av allt rökande. Men så en dag var cigaretterna slut och jag svor på mig själv. Varför skall rökbegäret bestämma över mig? Nu skall jag sluta röka! Suget efter röka blev stort, det kändes i mellangärdet. Tänkte, har jag hållit upp i 4 timmar nu så skall jag åtminstone hålla upp en timma till. Glömde bort rökat för en stund , men så kom det där suget igen . Två timmar hade gått i stället för en och det sporrade mig. Har jag hållit mig borta från rökat i sex timmar skall jag banne mig hålla upp i två timmar till. Och faktiskt det lyckades. Det blev till en tävling för mig själv att hela tiden förlänga rökuppehållet. Samtidigt märkte jag att det blev längre och längre tid mellan rökbegären. När en vecka hade gått kunde jag ibland känna ett svagt rökbegär, men det avtog också ju längre tiden gick. Det fantastiska med att ha lyckats sluta röka var att mitt luktsinne började fungera igen. Lycka till er alla som försöker sluta , men man måste bestämma sig. /Torvar
Jag hade ett antal gånger provat att sluta.Men,(och det vet jag nu hur dumt det var) tänkte som så att "det går nog inte ,men jag kan ju prova". Inte många timmar som gick förrän det rök ur trynet igen.
Sen var det så att vi satt några (4) stycken och pratade om detta fenomen och att det skulle vara så svårt att lägga av.Vi var alla eniga om att "nu skulle det inte vara så svårt". Så vi skulle försöka alla fyra. Vi var väl mycket motiverade och så var det väl pressen att inte visa dom andra att "Nähä,det gick inte"! Vi slutade på dagen och ingen av oss har tagit ett enda bloss sen! Det känns ju på lukten om nån har fuskat.För luktsinnet kom tillbaka och smaken för mat.Jag gick upp 10 kg på ganska kort tid,men det var bara bra (var ganska tunn). För min del så var det lite svårt dom första 4-5 dagarna,men jag har kommit på det efteråt att det var nog mest det att inte veta var man ska göra av händerna: t ex kaffekoppen i den ena och ingenting i den andra.Men det ordnade sig. Det är nu 35 år sen och om jag ser tillbaka så var det inga problem. Den stora grejen var att bestämma sej.
Slutade röka 1985 och började snusa. Men 1989 bestämde jag mig att nu fick det vara nog!! Jag passade på när jag hade semester. Jag tror inte att man ska jobba för många blir griniga. Jag isolerade mig med godispåsar och tyckte såååååå synd om mig själv. Jag trampade fåror i golvet men efter ett par dagar kändes det lite bättre men det var stora darren några dagar till. Efter 14 dagar var jag fri från gisslet. Framförallt lukten kom tillbaka och det var gôräckligt hur folk luktade på spårvagnen på mornarna.... urrrk!!
Men det var DEFINITIVT bland det bästa jag har gjort!! Det är jobbigt, men värt det!!!
Det är ej som det låter att slutta än då. Men jag rökte 45 om dagen . Jag trappade ner Nu röker jag från 8-10 om dag så man är en då på rätt väg jag har för sökt att slutta ren av. Men det gick ej så bra
b_50! Vissa klarar helt enkelt inte av att sluta även om dom får en dödsdom över sig om dom inte slutar. Jag har sett det på nära håll med en kompis man. Han opererades och skulle bli frisk om han slutade röka men han gjorde inte det och efter 2 år så dog han. Så vissa tar det hellre än att sluta för dom tycker inte att livet är värt att leva utan pinnen. Mycket märkligt tycker jag.... Då måste man ju leva ett miserabelt liv om man resonerar på det viset. :-/
Har aldrig rökt eller snusat själv, men många i familjen håller på =(
Har fått pappa att sluta dricka iallafall och försöker få honom att ge upp snuset ockå som verkar vara betydligt svårare , nån som har något tips så är jag öppen för förslag:)

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem