Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Svenska vinteridrotter

Svenska vinteridrotter

Mitt under bandymatchen på TV, så börjar jag fundera över olika sporters utbredning i landet.

Vi har Bandy Ishockey och handboll, men varför är uppslutningen bland folket så olika.
Ishockey spelas från norr till söder.

Bandy spelas i hela landet utom i Skåne.

Handboll spelas uteslutande i södra Sverige, där Skåne har fem elitlag.

Tycker det är märkligt med alla hallar som finns idag, att vissa sporter är stora i olika delar av Sverige. Jag själv älskar bandy, men har aldrig fått uppleva en bandymatch live. Förmodar det finns liknade fall vad gäller handboll i norra Sverige.

Jag har ingen förklaring, tycker bara det är märkligt.
Antal svar på detta inlägg: 3
Intressant fundering...

Utövandet av idrotter beror dels på ett kulturarv och dels på geografisk anledning, dvs av klimatskäl.

Bandy spelades från början av fotbollskillar som behövde hålla igång med sin träning på vintern och i början av bandyns historia körde fotbollskillarna även i bandylandslaget. Eftersom Skåne är tämligen milt så fanns det inga bra möjligheter för att spela bandy under ordnade former.

Visst finns det möjligheter, att nu, ordna detta på konstgjord väg men kultur går från generation till generation. Bandy har aldrig spelats i Skåne tidigare och därför finns det inget intresse för det nu heller.

Handbollen har aldrig varit särskilt stor i Sverige, däremot är den stor i Danmark, framförallt damhandbollen som i Danmark får mer uppmärksamhet i media än herrfotboll. Kanske har Skåne fått inspiration från danskarna på andra sidan sundet, och satsat mycket på handboll av den anledningen.

Ser fram emot en fortsatt diskussion.
Tyvärr har du nog rätt Andywong, idrott bygger på traditioner, och några bandytraditioner har vi tyvärr inte i Skåne.

Samma sak gällde egentligen ishockey också här nere i syd, ända tills en viss byggmästare bestämde sig för att satsa ordentligt, men inte heller där har vi egentligen något arv, naturligtvis beroende på den tid då hockey spelades utomhus, och Skåne hade vädrets makter mot sig.

Att det är som du påstår med handbollen i Danmark, det är ett alldeles rätt påstående. Här nere har vi möjlighet att titta på dansk TV, och de dagar det inte visa handboll hör till undantagen.
Japp, men då har vi ju uträtt den frågan!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem