Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Skillnad på AthlonX2 o vanlig?

Skillnad på AthlonX2 o vanlig?

Hej, nu har jag äntligen fått ihop min nya maskin, som fungerar alldeles utmärkt. En sak dock; jag beställde för säkerhets skull en processor "AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 3800+. socket AM2
Fråga: Vad i klarspråk betyder Dual-Core ? alltså är det dubbla kärnor, eller vad är det som är "dual". Vad är skillnaden mot en vanlig Athlon 64?
Har jag köpt något "onödigt bra" ?? snabbare, varmare, bättre, dyrare ?
Ålandshälsningar
Antal svar på detta inlägg: 7
Som jag förstår det...
Athlon 64 = 1 kärna men 64 bitars teknologi
64 bitar kan hantera mer, bl.a mer RAM minne än en vanlig processor.
För att utnyttja detta maximalt krävs 64 bitars OS och program.

Athlon 64 X2= dubbelkärnig med 64 bitars teknologi....som om Du hade 2 motorer under huven som samarbetar istället för bara 1...kan alltså klara av ännu mer...

Rätta mig om jag har fel...

//Breeze
Jag tror du har rätt där Breeze. Jag tror också att de drar mindre ström och alstrar mindre värme. Åtminstone är det så med Intels Core2Duo.

WinXP x64 eller Vista x64 är det som gäller för att få ut den fulla kraften. Dock kan det fortfarande vara problem med drivrutiner som passar till dessa operativsystem samt problem med programkompabilitet.

Välj INTE Windows XP 64 bit Edition...sämsta elände jag haft !
Själva datorn fungerar, men kan inte hitta drivrutiner så kringutrustning fungerar, så i princip är den värdelös.
Ska installera om vanliga XP så man har nytta av den...
Och jag antar att Vista kommer att vara likadant det första året....kör med XP och avvakta...

//Breeze
Annons
Lugn Breeze, Jag har installerat vanliga Win XP Pro SP-2, och uppdaterat allt som Bill Gates vill att jag skall göra, fast jag vet inte om jag ens behöver allt. Men ner med det bara så blir han nöjd. Nu spinner min maskin av bara den !!! Synd bara att jag inte från början valde ett grafikkort med passiv kylning. Nu e de bara det som v i s k a r i bakgrunden !!
Passiv kylning...Mmmmmm

Sitter sånt i mina senaste burkar. Me like it plenty !

//Breeze
Man kan ju demontera fläkten på gr.kortet och plocka dit nån sorts kyl-element har jag läst någonstans. några förslag ??
kortet heter:Sapphire X1550 PCI-E 256 MB 128 BIT DDR"
Angående XP-64 och vista så kan jag säga att jag håller med breeze vad gäller drivrutiner till xp-64, men vista klarar biffen mycket bättre kan försäkra. Har prövat XP-64 och datorn blev hypersnabb, då menar jag hyper typ flera ggr snabbare än med 32 bitars OS. Med vista är det annorlunda, den är stabil och många gamla drivrutiner fungerar men så kör jag oxå 32 bitars vista. Så jag kan inte säga om problemen med XP-64 dyker upp igen om man kör 64-bitars. Så kontentan av det hela är - kör XP om du vill ha trygghet men prova gärna vista för det är framtiden...

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem