Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Ont i tån

Ont i tån

Har problem med mitt-tån och behöver lite goda råd. Tips på snabb läkning och felsök t.ex.
Kan ha gått för lång promenad, kan ha slagit i en tröskel, men tycker samtidigt att det skulle jag fixa. Är inne på andra veckan nu. Det ger tyvärr även ryggont då man anpassar gången.
Den är inte missfärgad vilket gör mig fundersam. När jag sökt på bruta tår har alla jag läst nämnt just det.
Den är svullen så även under och över foten. Den är lite krokig, men inte så som den på andra foten, men den har aldrig gett värk.
Magkänslan ger inget vettigt (stressfraktur möjligen) att gå efter så nu frågar jag er........
Enda tips jag inte önskar är att besöka vården, så sjuk vill jag inte bli, utan ska fixa det själv. Förresten så läste jag att de inte gör något åt sådant.
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag kan rekommendera varma fotbad med fotsalt varje dag under en veckas tid, och Du kommer att bli bättre garanterat.
Jag tycker att du ska uppsöka läkare snarast för röntgen. Jag hade en gång slagit i ett lillfinger och gick flera dagar. Fingret var svullet men jag hade ingen värk så därför trodde jag inte det var något allvarligt. Det visade sig sedan att fingret var helt av!
Problemet med tår, är att man inte kan göra något åt dessa om de är av, utan de får sjävläka.
Annons
Tån jämte stortån samt som du kallar mittån där börjar ischiasnerven och som du nämner känner du av lite ryggont. Min teori är att nervtrådarna ligger lite i kläm. Du kan testa med att montera in en pilott i dina skor.
Pilotten lyfter upp främre fotvalvet och avlastar då dessa små nervtrådar att komma i kläm. Pilotten är en liten kudde som skall sitta precis bakom broskbågen i foten. Broskbågen har sina ändpunkter i stortåleden och lilltåleden. Trycker du mitt i foten bakom bågen känner du att det finns som ett hålrum där och precis i detta hålrum skall pilotten vara, den får inte komma så den trycker på broskbågen då får du mer ont. Dessa små kuddar finns att köpa i välsorterade skoaffärer eller i sjukvårdsaffärer.

Något som kan ge problem är att man går i strumplästen hemma, det blir för hård belastning för fotvalvet. Så för att foten skall må bra hemma så andvänd innetofflor /slipers/ typ Birkenstock behöver inte vara det märket för dom är dyra, finns liknade men kolla så det finns en uppbyggnad framtill som påminner lite om en pilott
Tack, lilla tån är bättre. Kom på att jag hade spec. tillverkade skor gjorda efter avtryck, med den där lilla upphöjningen. Visst, bättre begagnade, men ändå.
Tänk att så lite kan ställa till så mycket.
Sist jag besökte akuten fick jag stå utomhus i två timmar. Orkade inte/kände inte för att ta strid för att få doftfri zon. En präktig förkylning var bonus den gången. Därför är jag extra tacksam att det fixade sig alldeles av sig själv.
Hypokondri.
stavningsfel.
e m p a t i
trevlig helg
OK.
Det köper jag med glädje
Hm, har du kollat så att du inte har diabetes?

EZ
Vad roligt att tån blivit bättre. Eftersom du hade skor som var gjorda efter ett fotavtryck tyder på att du har en liten halgus valgus deformation vilket innebär att stortåleden förskjutit sig utåt så det bildar en knöl. Detta innebär också att din broskbåge har blivit rak och har inte bågformation utan måste få hjälp att lyftas upp av pilott. Viket gör att ischisnerven kommer i kläm där. I dom skor du har som är inprovade är pilotten hård och fast. Lösa pilotter att montera kan vara lite problem om man inte vet hur dom skall sättas, men det finns även hålfotsinlägg att köpa i sjukvårdsaffärer. Pilott eller hålfotsinlägg som du köper är det en mjuk kudde, för att kunna passa flera fötter. Men ett inlägg kan ju vara problem med en slingbacksko så där är den lösa pilotten smidigare.
Men som jag skrev innan. Gå inte i strumplästen inne! Barfotad kan man utan problem gå på sandstranden eller i gräsmattan, där det lyfter upp hela fotvalvet.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem