Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Filändelser?

Filändelser?

Hej!

Luskar runt på nätet och letar efter bilder. Hittar bild med ändelsen jpg och då är det inga problem. Men en del har jpg.jpg på slutet och då går det inte att öppna dom. Vad ska det till för trick för att komma runt detta problem?
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

om det är en jpg fil så räcker det med att bara ha en .jpg efter namnet
men virus sök filen före,
med andra ord , du döpet om filen
Om filnamnets sista 4 tecken är .jpg så är det en jpg-fil. Vad som står före saknar betydelse. Om filnamnet har mellanslag i sig kan det bli problem med vissa program har jag märkt. De kan ha problem med att hitta filen, det blir knas i sökvägen. Ändra i så fall filnamnet så att du tar bort ev konstiga tecken och mellanrum.
finns ingen automatik i filändelsen. att det är en bildfil.

man kan inte vara säker. om man har laddat hem en fil.
Annons
Det är sant. Men om filändelsen är .jpg på t ex en exe-fil så kan väl den inte exekveras genom det program som jpg är associerat till?

Jag menar om filen innehåller något annat än en bild? Då får man väl ett meddelande om att filen inte kan öppnas med t ex AcDsee. Och isåfall är det ju ingen bildfil. Eller så är den skadad och måste laddas ner på nytt.
Ja det kan man ju tro, men det finns flera trick än så.

filändelsen är bara en pekare till det önskade programet den skall starta med. (assosiera)

döper du om filen till .doc så ser det ut som en wordfil men kan var något helt annat. tex din bildfil osv.

därav tricket att döpa om namnet på filen , det ger inte stor säkerhet, men kan förvilla för fi.

Att ett program flaggar för att den inte kan öppna den är ingen garranti för att den inte exekveras. (körs)

och skall man vara lite säkrare så skall man alltid öppna filen innifrån programet. osv.

men det är att måla allt i svart.

de flesta gånger som namnen döps om med dubbla jpg filslut är av användarna själva.
Ja,jag har väl uttryck mig lite galet för det är vid sökningen eller hämtningen som det blir så. Använder Alta Vista för att leta och bilderna hittas men när jag klickar på någon med den dubbla ändelsen,så resulterar det i en blank sida och står "Klar" nere i vänstra hörnet,sen blir det inget mer. Att jag använder AltaVista beror på att utbudet är större där. På tex Googels har jag inte sett de dubbla ändelserna. Firefox eller Opera eller IE spelar ingen roll,så AltaVista är väl misstänkt,men vad göra??
Testa att ta bort sista .jpg i url:en och ladda om bilden.
Kan det vara så att när du laddat hem bilden så döper du om den. T.ex. katt.jpg. Då du redan har laddat hem en .jpg och skriver .jpg som filändelse så får den ändelsen .jpg.jpg. Kan det vara så enkelt? Döp den i så fall bara till katt, filändelsen får du automatiskt.
Nej,jag kan aldrig ladda hem bilden. Alltså har jag inte kunnat döpa den.
Filändelsen får du bara automatiskt om du gör eller fixar filen själv å sparar den i "programmet "....men om du raderar filändelsen så får du INTE automatiskt en ändelse. Kan du inte högerklicka å väljaa spara bild som??

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem